مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: ظرف دو هفته آینده موضوع اجرا یا عدم اجرای پروژه تله کابین طاق بستان تعیین تکلیف خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۷۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷ 11 November 2022

پروژه تله‌کابین طاق بستان تا ۲ هفته دیگر تعیین تکلیف می‌شود

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا محمدرضا سهیلی با اشاره به سفر اخیر مدیرکل امور پایگاه های ملی و جهانی میراث فرهنگی کشور به کرمانشاه، اظهار کرد: در این سفر نشستی را با شهردار کرمانشاه به منظور بررسی پروژه احداث تله کابین در طاق بستان برگزار کردیم.

وی افزود: طبق صحبت های صورت گرفته در این نشست و بازدیدی که از محل احداث پروژه داشتیم، مقرر شد شهرداری اسناد و اطلاعات دقیقی را در اختیار ما قرار دهد و ما نیز ظرف دو هفته به بررسی موضوع بپردازیم تا نظر کارشناسی دقیق خود را اعلام کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با تاکید براینکه در حال حاضر اولویت اصلی ثبت جهانی طاق بستان است، گفت: شهردار کرمانشاه هم از ثبت جهانی طاق بستان حمایت می کند و باید بررسی شود که آیا ایجاد پروژه تله کابین به ثبت جهانی طاق بستان ضربه می زند یا خیر.

وی تصریح کرد: در صورتی که بررسی های کارشناسی مشخص کند که اجرای پروژه به ثبت جهانی طاق بستان ضربه ای نمی زند، در چارچوب قوانین موافقت خود را اعلام می کنیم، اما اگر مشخص شود که مانع ثبت جهانی طاق بستان در آینده خواهد شد، اجرای این پروژه از  دستورکار خارج خواهد شد. 

مدیرکل امور پایگاه های ملی و جهانی کشور نیز در نشست با شهردار کرمانشاه اعلام کرده بود: با بررسی کارشناسی کامل سطح مغایرت تله کابین با ثبت جهانی طاق‌بستان، نظر نهایی خود را در آینده نزدیک برای احداث یا ممانعت از آن اعلام می‌کنیم.

سهیلی در ادامه این گفت و گو در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی مدیرکل امور پایگاه های ملی و جهانی میراث فرهنگی کشور از وضعیت پنج پایگاه استان کرمانشاه، اظهارکرد: تعدد آثار ارزشمند تاریخی در محور ساسانی کرمانشاه یکی از مسائلی بود که برای این مسئول وزارتخانه فراتر از انتظار بود.

وی با بیان اینکه در مسیر محور ساسانی کرمانشاه آثار تاریخی متعددی با معماری های ارزشمند وجود دارد، اعلام کرد: این محور ظرفیت این را دارد که با الحاق به طاق بستان و یا به صورت یک محور مستقل به ثبت جهانی برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یادآورشد: از آنجایی که محور ساسانی کرمانشاه تا تیسفون عراق امتداد دارد، می توانیم ظرفیت های این محور را با ظرفیت های موجود در کشور عراق تجمیع کرده و برای ثبت جهانی آن گام برداریم که البته این مسئله نیازمند رایزنی و انجام مذاکراتی با مسئولین کشور همسایه است.

وی در ادامه به پای کارآمدن بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پایگاه جهانی بیستون و پایگاه ملی تاق بستان هم اشاره کرد و گفت: از آنجایی که برای اولین بار در کشور است که در سایت های ملی و جهانی بخش خصوصی ورود کرده، بنابراین درحال تبدیل شدن به پایلوت این موضوع در کشور هستیم.

سهیلی خاطرنشان کرد: این مسئله در ساماندهی پایگاه ها، ارائه خدمات بهتر به گردشگران، ۲۴ ساعته شدن و افزایش حدود ۱۰ برابری اشتغال در آنها موثر خواهد بود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار