مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از توزیع محموله وارداتی آنتی بیوتیک در استان تا پایان هفته خبر داد و افزود: با توزیع این محموله کمبود‌ها در این زمینه تا حدی رفع می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۴۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱ 30 October 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا خدیجه نجفی با اشاره به شروع زودهنگام موج آنفلوآنزا در کشور گفت: امسال این موج حدودا یک ماه زودتر شروع شده و از طرفی از قبل کمبود‌های دارویی در کشور داشتیم و این همزمانی موجب شد که در پاییز امسال کمبود آنتی بیوتیک و سرم مشاهده شود.

وی افزود: درحال حاضر عمده کمبود در بحث آنتی بیوتیک‌های خوراکی است که برای درمان سرپایی موارد آنفلوآنزا به کار می‌رود و کمبود چندانی در بحث آنتی بیوتیک‌های تزریقی مورد استفاده دربیمارستان و مراکز دولتی نداریم.

نجفی گفت: هم اکنون روزانه پنج هزا رواحد آنتی بیوتیک خوراکی در سطح داروخانه‌های استان توزیع می‌شود، اما کافی نیست و در همین راستا دولت واردات این محصولات را در دستور کار قرار داده و محموله وارداتی هم وارد کشور شده است.

وی افزود: قرار است در هفته جاری کار توزیع محموله وارداتی آنتی بیتوتیک‌های خوراکی صورت گیرد و قطعا با توزیع این محموله از عطش بازار در این زمینه تا حدی کاسته می‌شود.

نجفی گفت: از طرفی دولت با کمک مالی به شرکت‌های دارویی و نیز افزایش تولید درصدد جبران هرچه بیشتر این کمبود است، اما زمان نیاز است تا بازار به حالت اشباع در این زمینه برسد.

وی با بیان اینکه آنتی بیوتیک‌ها نقشی در درمان بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا ندارند، گفت: این دارو‌ها زمانی به کار می‌آیند که عفونت ثانویه ایجاد شود، بنابراین افراد نباید خودسرانه اقدام به مصرف کرده و این دارو‌ها حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

این مسئول در ادامه به کمبود سرم هم در بازار اشاره کرد و افزود: بخشی از این کمبود ناشی از تجویر بی رویه این دارو از سوی پزشکان است، طوری که طی ۱۰ روز گذشته بیش از ۱۰۰ هزار واحد سرم در سطح داروخانه‌های استان توزیع کرده ایم که البته اوضاع قدری بهتر شده، اما همچنان کمبود‌ها مشاهد می‌شود.

وی افزود: در این هفته هم توزیع ۴۲ هزار واحد دیگر سرم را در برنامه داریم، اما بازهم تا رفع کامل کمبود‌ها و اشباع بازار فاصله داریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار