مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه توضیحاتی درباره فعالیت سامانه مونسون (فصلی) در ایران و وقوع سیل ناشی از آن ارائه کرد.
کد خبر: ۱۰۵۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴ 02 August 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا فیروز دولتشاهی، با اشاره به یورش غیرعادی سامانه مونسون (فصلی) به ایران طی روز‌های گذشته، گفت: مونسون بخشی از سامانه آب و هوایی حاره‌ای است که در فصل تابستان عمدتا روی هند و پاکستان و به شکلی ضعیف روی جنوب شرق کشورمان فعال می‌باشد.

وی با بیان اینکه در برخی سال‌ها این سامانه نیرومندتر شده و به عرض‌های شمالی و غربی‌تر متمایل می‌شود، ادامه داد: به دلیل گرمایش زمین و تغییر اقلیم، امسال رفتار مونسون به شکل نسبتا استثنایی تغییر کرد و موجب بارش‌های فرا سنگین در بخش‌های گسترده‌ای از نیمه جنوبی کشور شد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از رکوردشکنی بارش‌ها به دلیل فعالیت این سامانه هم یاد کرد و افزود: رکورد‌های پیشین بارش مرداد ماه در جنوب شرق کشور مربوط به تابستان سال۱۳۷۴ بود که میانگین بارش هفت ایستگاه این منطقه به ۳۵ میلی متر رسید، اما امسال فعالیت مونسون رکورد‌های قبلی را جابجا کرد.

به گفته دولتشائی، با احتساب بارش‌های ناشی از مونسون، امسال شاهد شکسته شدن رکورد‌های بارش بودیم، بگونه‌ای که با استناد به میانگین بارش هفت ایستگاه اصلی هواشناسی جنوب شرق کشور، پر بارش‌ترین ماه مرداد در دوره آماری جنوب شرق کشور رقم خورد. همچنین رکورد بارش در حوزه زاگرس بزرگ نیز شکسته شد.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های یزد، زاهدان، بافت، کوهرنگ، سراوان، طبس و. پربارش‌ترین مرداد و حتی تابستان خود را سپری کردند، خاطرنشان کرد: در این بین، شهر یزد با ریزش باران یک سال در کمتر از ۴۸ ساعت یک بارش بی پیشینه اقلیمی بسیار شدید را تجربه کرد.

وی از تاثیرات این سامانه بر غرب کشور هم یاد کرد که عمدتا به شکل پوشش ابر و افزایش دما خصوصا در طول شب و رگبار‌های پراکنده خود را نشان داد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در سال‌های آینده نیز شاهد رخداد مجدد "مونسون" باشیم، تاکید کرد: درباره رخداد‌های اقلیمی پیش‌بینی دقیق کار راحتی نیست، اما بعید به نظر می‌رسد مونسون هر سال به این شدت تکرار شود، همانگونه که آخرین بار ۲۷ سال قبل و البته با شدت کمتر رخ داده است.

دولتشائی معتقد است، اینکه دوباره در تابستان آینده فعالیت مونسون را داشته باشیم و حدود ۷۰ درصد کشور را درگیر کند دور از انتظار است، اما ممکن است دوره بازگشت آن کوتاه‌تر شود.

وی اضافه کرد: به علاوه از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده برقراری شرایط "النینو" را داشته باشیم، النینو به طور معمول دیگر اجازه نفوذ مونسون به این شدت را نخواهد داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار