رییس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۹۳ درصد از اراضی ملی و طبیعی استان سنددار شده‌اند و امکان تصرف و دست‌درازی به آن‌ها وجود ندارد.
کد خبر: ۱۰۵۵۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲ 11 July 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، پرویز توسلی‌زاده در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و حقوق بیت‌المال استان کرمانشاه با موضوع اجرای طرح «کاداستر» و با حضور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل دادگستری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به تدوین برنامه راهبردی در دادگستری استان، اظهار کرد: باتوجه به اجرای این برنامه راهبردی، طی یکی دوسال اخیر توانسته‌ایم در بسیاری از جهات رشد کنیم ووقت خود را صرف کار‌های بیهوده نکنیم.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات باعث شده تا جایگاه کرمانشاه در بحث اجرای سند تحول قضایی از رتبه ۲۱ کشور به رتبه دوم کشور ارتقاء پیدا کند و به شکل برنامه محور راه خود را ادامه دهیم.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه یکی از اقدامات مهم در این حوزه را توجه جدی به اجرای طرح کاداستر عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح می‌تواند میزان ورودی پرونده‌های قضایی را کاهش دهد، از تشکیل پرونده‌های جدید جلوگیری کند و در نهایت رضایتمندی مردم و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم تا جایی که امکان دارد باید منافذ و راه‌های ایجاد اختلاف بین مردم را ببندیم که یکی از آن‌ها همین مسئله مالکیت زمین‌ها است، لذا به این منظور طی دو سال گذشته حدود ۱۹ جلسه شورای اراضی ملی و حفظ حقوق بیت المال را در استان تشکیل داده‌ایم.

توسلی‌زاده خاطرنشان کرد: نتیجه این پیگیری‌ها منجر به این شد تا عملکرد شواری حفاظت از اراضی در استان طی دوسال گذشته به اندازه ۱۰ سال قبل از آن باشد.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت حقاظت از اراضی ملی و حفظ حقوق بیت‌المال در استان پرداخت و گفت: در مدت دو سال گذشته در حوزه جهاد کشاورزی و مقابله با تغییر کابری اراضی و باغات ۱۲۰۰ دستور موقت صادر شد و ۲۳۳ هکتار از اراضی زارعی استان رفع تصرف شد، درحالی که این رقم طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ تنها ۱۶۴ هکتار بوده است.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه اضافه کرد: در حوزه صیانت از مراتع و منابع طبیعی هم ضمن شناسایی افرادی که اقدام به تصرف این اراضی می‌کردند، طی مدت دو سال ۳۹۹ هکتار از منابع طبیعی را رفع تصرف کردیم، درحالی که طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ این رقم ۱۶۸ هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه صیانت از منابع آب، حفاظت محیط زیست، راه و شهرسازی و شهرداری مورد تاکید دستگاه قضایی استان قرار دارد، گفت: در سال‌جاری هم با تشکیل کارگروه پیشگیری در حوزه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و … از تشکیل پرونده‌های زیادی در این حوزه جلوگیری کردیم.

توسلی‌زاده در خصوص وضعیت اجرای طرح کاداستر در استان هم، گفت: از ابتدای ابلاغ این قانون در سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۸ وضعیت اجرای آن در استان چندان رضایت‌بخش نبود و در رکود قرار داشت به گونه‌ای که تنها ۱۰ درصد از اراضی استان طی این مدت دارای سند شده بودند.

وی ادامه داد: با این وجود در دو سال گذشته آن را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم و موفق شدیم که ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی دولتی را که فاقد سند دولتی بودند با پیگیری‌ها سنددار کنیم و رشد قابل توجهی را در بحث اجرای طرح کاداستر برای اراضی ملی و دولتی بدست آوردیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۳ درصد از اراضی ملی و طبیعی استان سنددار شده‌اند، اعلام کرد: مصوب کرده‌ایم تا پایان شهریور امسال، مابقی اراضی که سنددار نشده‌اند نیز دارای سند شوند.

وی از در دستور کار قرار گرفتن اجرای طرح کاداستر برای اراضی کشاورزی هم خبرداد و افزود: در این رابطه اقدامات کارشناسی انجام شده و موانع پیش روی این طرح هم دیده شده، با این‌حال بنا داریم تا پایان سال ۲۵۰ هزار هکتار از این اراضی را هم سنددار کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار