متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در کوتاه‌مدت ریزگرد‌ها می‌توانند باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی، تنفسی، عفونی، انواع سرطان‌ها و آلرژی شوند.
کد خبر: ۱۰۵۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹ 26 June 2022

اسداله امیری پور در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: در اثر تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‌های طولانی در منطقه و فعال شدن کانون‌های ریزگردها، آلودگی هوا به عنوان یک مسئله اجتناب‌ناپذیر باعث مشکلاتی در کشور بخصوص غرب و جنوب غرب کشور شده است و کل جامعه را درگیر کرده است.

وی افزود: ریزگرد‌ها موجود در هوای آلوده انواع مختلفی دارند، بعضی از این ریزگرد‌ها که بیشترین اثر را بر روی سیستم قلبی عروقی بدن دارند، آن‌هایی هستند که قطری کمتر از ده میکرون دارند، بعضی از این ریزگرد‌ها ظریف ترند که به آن‌ها ریزگرد‌های ظریف گفته می‌شود که بین ۱/۰ تا ۵/۲ میکرون هستند. نوع دیگری از این ریزگرد‌ها اولترافاین هستند، قطر این ریزگرد‌ها زیر ۱/۰میکرون است.

امیری تصریح کرد: ریزگرد‌های اولترا فاین می‌توانند از طریق سیستم تنفسی توسط سلول‌های ماکروفاژکه سلول‌های دفاعی بدن هستند، بلعیده شده و وارد گردش خون شوند و اثر مستقیمی برتمامی سیستم‌ها از جمله قلب و عروق داشته باشند، همچنین تعدادی از مواد حد واسط سمی هم ترشح می‌شوند و با ورود به گردش خون، اثرات تخریبی خود را با مکانیسم‌های متفاوتی بر سیستم قلب و عروق می‌گذارند.

متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ریزگرد‌های موجود در هوای آلوده به واسطه ترشح مواد التهابی در ریه باعث اختلال انعقادی، افزایش ترومبوز و آسیب جدار داخلی عروق کرونر و انقباض شریانی شده و از سوی دیگر با افزایش و تغییرات در ضربان قلب، زمینه را برای ایجاد سکته‌های قلبی و آریتمی‌های قلبی متعاقب آن فراهم نمایند.

وی ابراز کرد: همانگونه که در بالا گفته شد، در کوتاه‌مدت ریزگرد‌ها می‌توانند باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی، تنفسی، عفونی، انواع سرطان‌ها و آلرژی شوند؛ به همین دلیل باید برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان، توصیه‌های بهداشتی در زمان افزایش آلودگی هوا در نظر گرفته شود، بخصوص پیامد‌های آلودگی هوا برای گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه مانند کودکان، سالمندان، مادران باردار و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی زیان‌بارتر می‌باشد.

متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در زمان آلودگی هوا به افراد توصیه می‌شود از فعالیت در فضای باز خودداری کنند و اگر ناگزیر به حضور در هوای آزاد هستند، ضمن استفاده از ماسک مناسب، زمان فعالیت را به حداقل کاهش دهند، ادامه داد:ماسک مناسب جهت مقابله با ریزگرد‌ها N۹۵ یا FFP۲ می‌باشد. در صورت دسترسی نداشتن به این ماسک‌ها، ماسک‌های معمولی اگرچه نمی‌توانند به طور کامل از ورود ریزگرد‌ها جلوگیری کنند، اما برای کاهش ورود گردوغبار به ریه‌ها موثرند، همچنین به افراد به ویژه مبتلایان به مشکلات تنفسی و قلبی توصیه می‌شود از ورزش در فضای باز مانند پیاده‌روی در پارک خودداری کنند و در خانه یا محیط‌های بسته بمانند و در‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه داشته وشیشه‌های خودرو را بالا بزنند.

وی افزود: اگر شخصی مبتلا به آسم است یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی نفس، سرفه و خس‌خس کردن و درد قفسه سینه دارد یا نشانه‌هایش تشدید یافته دارد، باید به پزشک مراجعه نماید، همچنین افراد در زمان آلودگی هوا حتماً مایعات، میوه و سبزیجات را بیشتر مصرف کنند و از انجام فعالیت‌هایی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، مثل روشن کردن آتش اجتناب کرده و از طریق رسانه‌های جمعی از تغییرات کیفیت هوا با خبر شوند.

امیری در پایان ادامه داد: آلودگی، گرد و غبار وارد فضا‌های بسته نیز خواهد شد به همین دلیل افرادی که دچار آسم و بیماری‌های تنفسی و قلبی هستند، می‌توانند از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده کنند، اما این دستگاه‌ها نیز گران بوده و به دلیل ورود مکرر هوا از بیرون به محیط خانه، ممکن است فایده کم و موقت داشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار