طی چند وقت اخیر و به دلیل مشکلات متعدد، تعداد پرواز‌های فرودگاه کرمانشاه کاهش داشته و این موضوع علاوه بر اینکه مردم را برای سفر‌های هوایی خصوصا به مقاصد پرتردد مانند تهران دچار چالش کرده، موجب انتقاد شدید استاندار کرمانشاه نیز شده است.
کد خبر: ۱۰۵۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳ 26 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا در همین راستا مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه به تشریح دلایلی که به کاهش پرواز‌های فرودگاه کرمانشاه منجر شده پرداخت.

مجتبی بیاتی با اشاره به آغاز بکار فرودگاه کرمانشاه از سال ۱۳۵۰ عنوان کرد: از آن سال تاکنون فقط یکبار در سال ۱۳۷۵ باند و عوامل پرواز آن روکش شد.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها به دلیل فرسودگی آسفالت مقاومت باند (PCN) از ۶۵ به ۳۵ رسیده، افزود: به دلیل این شرایط فقط هواپیما‌های تایپ کوچک امکان نشست و برخاست را دارند و با توجه به اینکه تعداد این هواپیما‌ها نیز در کشور چندان زیاد نیست، این امر بر کاهش پرواز‌های فرودگاه کرمانشاه اثرگذار بوده است.

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه یکی دیگر از دلایل کاهش پرواز‌های فرودگاه کرمانشاه را شرایط بیماری کرونا طی دو سال اخیر دانست و عنوان کرد: مرز‌های کرمانشاه نیز مانند تمام دنیا تحت تاثیر شرایط بیماری کرونا بسته شد و از همین رو تردد مسافر بین ایران و عراق به حداقل رسید.

بیاتی با بیان اینکه در گذشته بخش قابل توجهی از پرواز‌های فرودگاه کرمانشاه به گردشگران عراقی اختصاص داشت که از کرمانشاه به مشهد مقدس سفر می‌کردند، یادآور شد: متاسفانه به دلیل شرایط بیماری کرونا بخش قابل توجهی از این پرواز‌ها را از دست دادیم.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر کمبود ناوگان هواپیمایی نیز بر کاهش پرواز‌های فرودگاه کرمانشاه بی تاثیر نبوده است.

مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه یکی از مهمترین عوامل دیگری که بر کاهش پرواز‌های فرودگاه کرمانشاه اثرگذار بوده را اجرای طرح توسعه و بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه اعلام کرد.

بیاتی با اشاره به آغاز پروزه بهسازی و توسعه باند فرودگاه کرمانشاه از سال ۱۳۹۶، خاطرنشان کرد: این طرح با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌های کشور آغاز شد و قرار بود دو ساله اجرا شود. این طرح شامل بهسازی باند اصلی و بهسازی و تبدیل تاکسی وی موازی به باند موقت برای نشست و برخاست پرواز‌های فرودگاه کرمانشاه در زمان محدودیت باند اصلی بود.

وی تاکید کرد: متاسفانه بنا به دلایلی اجازه تسطیح و رفع موانع حاشیه تاکسی وی و همچنین محدود کردن پرواز‌های باند اصلی در سال‌های گذشته داده نشد و، چون باند موازی موقت را در اختیار نداشتیم طرح توسعه باند اصلی که باید تا سال ۱۳۹۸ به نتیجه می‌رسید، پیش نرفت و پیشرفت آن در حد ۵۳ درصد باقی ماند.

مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه گفت: تاخیر در اجرای پروژه با افزایش قیمت‌ها شد و این امر باعث شد پیمانکار هم اعلام فسخ قرارداد کند.

بیاتی با اشاره به حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در کرمانشاه طی روز‌های اخیر و دیداری که با استاندار داشت، یادآور شد: اخیرا با تاکید و دستور استاندار عملیات تسطیح ضلع شمالی باند موقت این فرودگاه آغاز شد و هم اکنون دو دستگاه ماشین آلات برای عملیات تسطیح در این منطقه فعال است.

وی با بیان اینکه کار رفع موانع این باند از ۲۰ فروردین امسال آغاز شده بود و اکنون نیز کار تسطیح در حال انجام است، اضافه کرد: با مجموع این اقدامات و تبدیل تاکسی وی به عنوان باند موقت که کار چندان زمان بری نیست، می‌توان پرواز‌های باند اصلی را برای انجام عملیات بهسازی و توسعه محدود و کار را آغاز کرد.

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه معتقد است، اگر پیمانکار خوبی برای این طرح انتخاب شود می‌توان تا سال آینده شاهد بهره‌برداری از پروژه توسعه و بهسازی باند اصلی باشیم.

بیاتی گفت: با بهره‌برداری از این پروژه فرودگاه کرمانشاه ظرفیت افزایش پرواز قابل توجهی خواهد داشت، بگونه‌ای که در باند اصلی می‌توان هر سه تا چهار دقیقه یک پرواز و در سالن نیز هر ساعت شش پرواز رفت و برگشت را پذیرش کرد.

وی خاطرنشان کرد: به محض اینکه در سال آینده طرح توسعه و بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه به اتمام برسد، پیگیر افزایش پرواز‌ها برای فرودگاه کرمانشاه و حتی برقراری پرواز‌های خارجی خواهیم بود.

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه ابراز امیدواری کرد تا سال آینده با ارتقا وضعیت باند اصلی فرودگاه، بهبود شرایط بیماری کرونا و باز شدن مرز‌ها با عراق و رفع تحریم‌ها و افزایش تعداد ناوگان هواپیمایی، شاهد افزایش پرواز‌های فرودگاه کرمانشاه باشیم و به علاوه اعزام حجاج کرمانشاهی در سال آینده نیز از طریق همین فرودگاه صورت بگیرد.

بیاتی از فرودگاه کرمانشاه به عنوان فرودگاهی بسیار با ظرفیت یاد کرد که تنها فرودگاه ۲۴ ساعته منطقه خصوصا در کریدور هوایی به سمت عراق است.

هم اکنون نزدیک به ۶۰ پرواز هفتگی در فرودگاه کرمانشاه انجام می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار