فرماندار قصرشیرین با اعلام اینکه مرز رسمی خسروی به زودی برای تردد کاروانی زائران عتبات عالیات بازگشایی می‌شود، گفت: براین اساس روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر، بدون روادید در قالب کاروان‌های رسمی سازمان حج و زیارت با موافقت طرف عراقی از طریق این مرز عازم عراق خواهند شد.
کد خبر: ۱۰۵۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹ 22 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا«مرادعلی تاتار» ایرنا افزود: رایزنی‌های لازم توسط مقامات کشورمان با طرف عراقی انجام شده و طرف عراقی آماده پذیرش کاروان‌های ایرانی به عتبات عالیات است.

وی اظهار داشت: در صورت بازگشایی، تردد زائران به صورت کاروانی خواهد بود و تردد انفرادی از این مرز انجام نمی‌شود.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: در سال‌های اخیر راهپیمایی اربعین به بزرگ‌ترین گردهمایی انسانی تبدیل شده و با توجه به اینکه مرز خسروی مناسبت‌ترین محور‌های مواصلاتی و راه‌های دسترسی را دارد یکی از مزیت‌های این مرز برای رفاه حال زائرانی است که این مسیر را برای تردد به عتبات عالیات انتخاب می‌کنند.

تاتار ادامه داد: تمام ادارات و دستگاه‌ها شبانه روزی پای کار هستند و امکانات هتل‌ها و زائرسرا‌ها و راه دسترسی شهرستان قصرشیرین بسیار شاخص بوده و از سوی دیگر این مرز نزدیکترین نقطه از کشور به پایتخت عراق است.

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرز‌های مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهر‌های دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می‌شوند پیش از زیارت امام حسین (ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار