فناور و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
فناور و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تهیه زخم پوش‌های چند لایه هیدروکلوییدی حاوی عسل در کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ 22 June 2022

الهام ارکان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: هیدروژل ها، شبکه‌های پلیمری و آبدوست سه بعدی هستند که در حلال‌های آبی بدون اینکه حل شوند، متورم میگردند، از آنجا که هیدروژل‌ها قابلیت جذب آب بالا، الاستیسیته، انعطاف پذیری و توانایی ایجاد محیط مرطوب برای زخم دارند، مواد مناسبی برای طراحی زخم پوش‌ها می‌باشند.

وی افزود: اخیراً، استفاده از پلیمر‌های طبیعی و گیاهی به دلیل زیست سازگاری بالا، زیست تخریب پذیری و شباهت به بافت‌های بدن در درمان زخم‌ها مورد توجه قرار گرفته اند، این دسته از مواد به دلیل خواص مکانیکی ضعیف تر، معمولاً به صورت ترکیب با پلیمر‌های سنتزی به کار می‌روند تا خواص مورد توجه در یک زخم پوش ایده آل را فراهم سازند.

ارکان تاکید کرد: زخم پوش چندلایه هیدروکلوییدی به عنوان پوشش زخم در کاربرد‌های پزشکی برای بهبود زخم‌های بستر، زخم پای دیابتی و زخم ناشی از انواع سوختگی‌ها استفاده می‌شود و همچنین این نوع محصول قابل استفاده برای پوشاندن قسمت باز (بین شانها) در محل جراحی میباشد و هم اکنون کاربرد اصلی این محصول پیشگیری از انتقال میکروارگانیسم‌ها به زخم و حفظ محیط ایده آل و استریل میباشد.

فناور و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در کشور ما نمونه فیلم‌های هیدروکلوئیدی چند لایه کمتر تولید میشود و نمونه‌های مصرفی آن همگی وارداتی می‌باشند و زخم پوش‌های هیدروکلوییدی نیز دارای خاصیت چسبندگی هستند و برای استفاده مستقیم با انواع زخم‌ها کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که فیلم‌های چندلایه کلوییدی شفاف و کاملاً انعطاف پذیر هستند و نیز خاصیت کشسانی و استحکام مکانیکی بالایی دارند، این قابلیت را دارند که بتوان از آن‌ها در نواحی مفاصل مانند آرنج و زانو که دارای حرکت هستند استفاده کرد بدون اینکه زخم پوش جابه جا یا پاره شود و با توجه به شرایط تحریم اقتصادی در کشور و عدم دسترسی به دارو‌های گران قیمت و نیز کمبود تکنولوژی‌های جدید و مؤثر برای بهبود این نوع زخمها، پژوهش پیشرو میتواند گام مؤثری در راستای پیشبرد تولیدات داخلی و رفع نیاز‌های ملی باشد.در حقیقت با امکان ایجاد این فناوری و ساخت این نوع پوشش‌ها در کشور علاوه بر کمک به بیماران، پرستاران و پزشکان، می‌توان نیاز به واردات و صرف هزینه‌های بالا را برطرف نمود.

فناور و عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: از آنجا که امکان تولید و تهیه تمامی مواد اولیه ساخت این پوشش‌ها در داخل کشور وجود دارد می‌توان گفت ساخت این پوشش‌ها از نظر اقتصادی قابل توجیه است و محصول با قیمت بسیار مناسب در دسترس بیماران قرار میگیرد، توسعه فناوری تولید پوشش‌های زخم با ساختار چندلایه و با قابلیت رهایش کنترل شده دارو، از اولویت‌های پژوهشی کشور می‌باشد و همچنین حضور عسل درمانی در زخم پوش‌ها با ویژگی‌های درمانی و درصد قند پایین در این نوع زخم پوش روند بهبود انواع زخم‌ها را نسبت به نمونه‌های خارجی تسریع نموده است.

ارکان گفت:در واقع عسل پلی بین انواع سلول‌های فعال در پاسخ سیستم ایمنی بدن به عفونت می‌باشد و آنزیم‌های هضم کننده پروتئینی را فعال میکند و بدلیل دارا بودن خاصیت اسیدی و همچنین وجود قند فراوان و دیگر مواد مغذی در فرایند ترمیم زخم نقش اساسی دارد.

وی در پایان اضافه کرد: چنانچه زیرساخت لازم بصورت اتاق تمیز جهت تولید دارو‌ها و تجهیزات پزشکی این چنینی، در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و فناور دانشگاه قرار بگیرد، امکان تولید صنعتی این محصولات در داخل کشور و رفع نیاز هموطنان وجود خواهد داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار