رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: هیچ مشاور مدرسه‌ای جهش تحصیلی را برای دانش‌آموزان توصیه نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸ 21 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا علی محمدبیگی، با بیان اینکه از ۲۰ خرداد امکان نوبت گیری برای دانش‌آموزان متقاضی جهش تحصیلی از سوی مدیران مدارس در سامانه ثبت نام فراهم شده، گفت: از امروز (۳۱ خرداد) اقدامات مرتبط برای سنجش میزان هوش دانش‌آموزان متقاضی جهش تحصیلی در پایگاه تخصصی سنجش استان آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: متقاضیان تا ۲۰ مرداد فرصت دارند با مراجعه به پایگاه‌های سنجش سلامت تخصصی اقدامات لازم در راستای جهش تحصیلی فرزندشان را انجام دهند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۵ دانش‌آموز در استان کرمانشاه متقاضی جهش تحصیلی شده بودند، گفت: درصد خیلی پایینی از متقاضیان در نهایت واجد شرایط جهش تحصیلی شناخته می‌شوند.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به تغییرات رخ داده در فرآیند جهش تحصیلی دانش‌آموزان در سال جاری داشت و گفت: از امسال، ولی دانش‌آموز متقاضی جهش تحصیلی باید در وهله اول درخواست کتبی برای جهش تحصیلی فرزندش را به همراه کارنامه او در تمامی سال‌های تحصیلی قبلی (با شرط کسب رتبه خیلی خوب در تمامی دروس) تحویل مدرسه داده و در صورتی که با نظر معلم، دانش‌آموز واجد شرایط جهش تحصیلی تشخیص داده شود، برای تایید به کمیسیون‌های تخصصی آموزش و پرورش ارجاع خواهد شد تا نهایتا دانش‌آموزانی جهش تحصیلی داشته باشند که شرایط لازم را دارند.

وی تاکید کرد: دانش آموزانی که بخواهند جهش چند پایه داشته و یا برای بار دوم جهش تحصیلی کنند، در کمیسیون‌های تخصصی ویژه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

محمدبیگی در ادامه با بیان اینکه هیچ مشاور مدرسه‌ای جهش تحصیلی را در دانش‌آموزان توصیه نمی‌کند، گفت: جهش تحصیلی دانش‌آموز را در کنار دانش‌آموزان بزرگتر از خودش قرار داده که این موضوع می‌تواند اثرات منفی زیادی بر روند رشد دانش‌آموز داشته باشد.

محمدبیگی اضافه کرد: در هنگام جهش تحصیلی دانش‌آموز در کنار دانش‌آموزانی قرار خواهد گرفت که سن اجتماعی و جسمی بالاتر داشته و این موضوع دانش‌آموز جهش یافته را در برخورد با گروه همسالان با چالش مواجه خواهد کرد.

محمدبیگی با اشاره به احتمال افت تحصیلی دانش‌آموزان جهش تحصیلی یافته در سنوات بعدی تحصیل، گفت: پیگیری‌هایی که شده حاکی از این است که میزان افت تحصیلی در دانش‌آموزانی که در سنوات گذشته جهش تحصیلی داشته‌اند، در مقایسه با همسالانشان بیشتر بوده است.

وی اشاره‌ای هم به برچسب زدن‌های برخی خانواده‌ها روی فرزندانشان داشت و گفت: گاهی خانواده‌ها از روی چشم و هم چشمی می‌خواهند فرزندشان را باهوش معرفی کرده و از این رو اصرار به جهشی درس خواندن فرزندشان دارند، در حالیکه زمانی که تست‌های هوشمند و بررسی‌های تخصصی روی دانش‌آموز انجام می‌شود، از نظر کارشناسان آموزشی آن دانش‌آموز واجد شرایط جهش تحصیلی شناخته نمی‌شود که اینجا اصرار خانواده‌ها به جهشی درس خواندن دانش‌آموز ممکن است عواقب بدی مثل افت تحصیلی دانش‌آموز را رقم بزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار