آمار‌ها نشان می‌دهد که ایران در ۳۰ سال آینده جزو چهار کشور پیر جهان است لذا دولت با تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» که ۷۳ ماده، ۸۱ تبصره و ۲۳۶ تکلیف قانونی دارد، قصد دارد ۲۱ مانع پیش روی جوانی جمعیت را بردارد.
کد خبر: ۱۰۵۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱ 20 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا؛ در سال‌های دهه ۶۰ هر زن ۱۵ تا ۴۹ ساله ۶.۴ فرزند داشت که به این شاخص نرخ کل باروری می‌گویند؛ این شاخص در پی سیاست‌های کنترل جمعیت در سال ۱۳۹۰ به ۱.۷ فرزند رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۱۴۲۵ نرخ رشد جمعیت در ایران به صفر می‌رسد و بعد از آن شاهد کاهش جمعیت کشورمان باشیم و آنچنان که یک پژوهشگر بین المللی می‌گوید این سقوط در طول تاریخ بشریت بی سابقه بوده است.

هم اکنون ۱۰ درصد جامعه سالمند محسوب می‌شوند، اما شیب سالمندی در کشور تندتر می‌شود و این در حالی است که یک جامعه سالمند تبعات مخربی برای کشور در پی دارد؛ افزایش بار تکفل جامعه، افزایش بازنشستگان و کاهش نیروی کار، افزایش مستمری بگیران و کاهش مبالغ دریافتی صندوق‌های بیمه‌ای و نظایر آن بخشی از تبعات یک جامعه سالمند است.

مقام معظم رهبری بار‌ها بر توجه به افزایش جمعیت و جوانی آن تاکید کرده و معتقدند که دشمنان به دنبال این هستند تا از این طریق به اهداف شوم خود برسند کما اینکه «برژینسکی» سیاستمدار و مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفته بود: «از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران اجتناب کنید و گفتگو‌ها را با تهران حفظ کنید، چون در گذر زمان آمار‌های جمعیتی و تغییر نسل در ایران به نفع نظام کنونی نیست".

شاید نداشتن شغل، ازدواج برخی از جوانان را به تاخیر انداخته است و یا اوضاع اقتصادی و معیشتی برخی از خانواده‌ها را مجاب کرده که فرزندی نداشته یا حداکثر یک فرزند داشته باشند لذا تامین مسکن، اشتغال جوانان متاهل و دارای فرزند، ایجاد امنیت اقتصادی و شغلی برای زوجین و فرهنگ سازی فرزندآوری، می‌تواند راهکار‌هایی برای اجرای قانون مورد نظر باشد.

بر همین اساس دولت هم با توجه به حساسیت موضوع با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سعی دارد کم کاری‌های گذشته را جبران کند و برای جوانی جمعیت اقدامات موثرتری انجام دهد لذا در همه استان‌های کشور «قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» زیر نظر قرارگاه اصلی و کشوری افتتاح و این قرارگاه‌ها در شهرستان‌های تابعه هم تشکیل تا چالش‌ها و موانع پیش روی را شناسایی و برای برطرف آن‌ها راهکار‌های عملیاتی ارائه دهند.

جوانی جمعیت نیازمند رفع موانع، ایجاد انگیزه و فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها
«بهمن امیری مقدم» استاندار کرمانشاه
افزایش فرزندآوری لازمه ساختن یک ایران قوی در دنیا است

استاندار کرمانشاه همزمان با افتتاح قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان کرمانشاه، گفت: افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت لازمه ساختن یک ایران قوی و مقتدر در منطقه و در سطح دنیا است.

«بهمن‌امیری مقدم» با اشاره به اینکه دشمنان سال‌هاست برای پیرشدن جمعیت و کاهش فرزندآوری در میان کشور‌های مسلمان و به ویژه ایران اسلامی، برنامه‌ریزی می‌کنند افزود: قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در واقع با هدف مقابله جدی و هدفمند با تبلیغات مسموم و باور‌های غلط پیرامون موضوع فرزندآوری تشکیل شده است.

مقام عالی دولت در استان کرمانشاه استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و گروه‌های مردم نهاد و تشکل‌های مذهبی را برای موفقیت این قرارگاه ضروری دانست و گفت: فرهنگ سازی در زمینه تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزند بیشتر یک ضرورت است و همچنین باید تلاش کنیم اقتصاد خانواده را تقویت کنیم و مشکلات و تنگنا‌های معیشتی مردم را کاهش دهیم.

استاندار کرمانشاه از جمله وظایف مهم این قرارگاه را تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری بیشتر و احساس مسئولیت در زمینه تهدیدات پیرشدن جمعیت و به خطر افتادن آینده کشور معرفی کرد.

جوانی جمعیت نیازمند رفع موانع، ایجاد انگیزه و فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها
دکتر «قباد محمدی» رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
زنگ پیری در کشور به صدا درآمده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در این جلسه ۵۹ درصد از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد و افزود: زنگ پیری در کشور به صدا درآمده است و باید بدانیم که رصد و پایش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که بار بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان در حال افزایش است و اگر امروز فکری اساسی برای جوانی جمعیت نکنیم ۳۰ سال دیگر برای مراقبت از سالمندان هم مشکل داریم.

دکتر «قباد محمدی» با اشاره به اینکه حساسیت مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از پیری جمعیت، عزمی جدی را برای مقابله این بحران در کشور ایجاد کرده است، افزود: بعد از ابلاغ این قانون، وزارت بهداشت اولویت خود را اجرایی کردن این قانون می‌داند و اقدامات خوبی در استان کرمانشاه هم برای این موضوع انجام شده است.

وی آموزش و مشاوره فرزندآوری، آموزش و مراقبت‌های پیش، حین و پس از بارداری، پیشگیری و درمان ناباروری و برنامه سلامت جنسی خانواده را از برنامه‌های مهم اجرایی شده عنوان کرد و افزود: جهت جوانی جمعیت و افزایش باروری، زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان، توزیع رایگان اقلام پیشگیری از بارداری ممنوع، عقیم سازی ممنوع، مهارت و توانمندی پرسنل بهداشتی درمانی افزایش، تمام زوج‌های نابارور دارای بیمه و همچنین سبد تغذیه‌ای و مکمل‌های غذایی رایگان بین گروه‌های هدف توزیع شده است.

دکتر محمدی از برگزاری ۲ همایش ملی و استانی برای نهادینه کردن چالش‌های جمعیتی در چند ماه آینده خبر داد و در ادامه گفت: پیری جمعیت تنها به دلیل مشکلات اقتصادی نیست به عنوان مثال خانواده‌هایی هستند که از نظر مالی مشکلی ندارند، اما تمایلی به ازدواج یا فرزند ندارند لذا نباید از فرهنگ سازی در این زمینه غفلت کنیم و باید این موضوع را هم جدی بگیریم.

جوانی جمعیت نیازمند رفع موانع، ایجاد انگیزه و فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها
«محمد پورهاشمی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه
پیری جمعیت تهدیدی برای کشور است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز پیری جمعیت را تهدیدی برای کشور دانست و گفت: متاسفانه همه ما پذیرفتیم که اقتصاد و معیشت برای فرزندآوری بسیار مهم است در حالیکه پدران ما در گذشته اوضاع مالی خوبی نداشتند، اما چندین فرزند داشتند.

«محمد پورهاشمی» با اشاره به اینکه این تفکرات غلط ناشی از باور‌های غلطی است که دولت‌های گذشته در ذهن مردم درست کرده‌اند، افزود: همه دستگاه‌ها موظف هستند در این مسیر کمک کنند تا این ذهنیت‌ها را اصلاح کنیم و هر دستگاهی که از اجرای قانون سرپیچی کند مطابق قانون به خاطر ترک فعل باید پاسخگو باشد.

جوانی جمعیت نیازمند رفع موانع، ایجاد انگیزه و فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها
«زهره رستمی» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه
پیری جمعیت آینده هولناکی را برای جامعه رقم میزند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه هم در این مراسم گفت: پیری جمعیت آینده هولناکی را برای جامعه رقم میزند و امیدواریم با تصویب این قانون همه دستگاه‌های متولی بر اساس وظایفی که برای آن‌ها تعیین شده است برای رفع موانع پیش رو گام بردارند.

«زهره رستمی» با اشاره به اینکه ۲ کارگروه تخصصی برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی خانواده و جمعیت و شورای اندیشه ورزی خانواده و جمعیت برای نیل به اهداف مندرج در این قانون تشکیل شده است، گفت: ۱۱ میلیارد تومان برای این قرارگاه‌ها در کل کشور در نظر گرفته شده و استانداران ریاست این قرارگاه‌ها را برعهده دارند تا علاوه بر راهبری، نظارت و ارزیابی دقیقی روی اجرای این قانون شکل بگیرد.

جوانی جمعیت نیازمند رفع موانع، ایجاد انگیزه و فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها
«عبادالله کنجوریان» فرماندار شهرستان هرسین
امنیت شغلی، اقتصادی و اجتماعی مهمترین چالش‌های موجود برای جوانی جمعیت است

فرماندار شهرستان هرسین هم در این مراسم امنیت شغلی، اقتصادی و اجتماعی را مهمترین چالش‌های موجود برای جوانی جمعیت برشمرد و گفت: خانواده‌ها نگران آینده فرزندان خود هستند لذا باید این نگرانی را با اعتمادسازی از خانواده‌ها دور کنیم.

«عبادالله کنجوریان» با اشاره به اینکه باید موارد تشویقی را برای خانواده‌ها بیشتر کنیم، افزود: باید بخشی از هزینه‌های خانوار را مانند مرخصی ها، بیمه و حقوق تامین کنیم تا اعتمادسازی کرده و آینده بهتری را برای کشور رقم بزنیم.

جوانی جمعیت نیازمند رفع موانع، ایجاد انگیزه و فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها
«اردشیر رستمی» فرماندار شهرستان پاوه
متاسفانه امروز جوان ما یا ازدواج نمی‌کند و یا میلی به فرزندآوری ندارند

فرماندار شهرستان پاوه هم در این جلسه بر تامین زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون تاکید کرد و گفت: امروز اعتماد عمومی نسبت به این موضوع خدشه دار شده لذا باید تلاش کنیم تا موانع را برداریم درغیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود.

«اردشیر رستمی» با اشاره به اینکه وضعیت فعلی حاکم بر نظام اقتصادی مناسب نیست و پر کردن شکم فرزندان دشوار شده است، گفت: متاسفانه امروز جوان ما یا ازدواج نمی‌کند و یا میلی به فرزندآوری ندارند و مادامی که به این سوالات پاسخ ندهیم نمی‌توانیم راهکاری برای بحران پیری جمعیت پیدا کنیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار