رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روغن نباتی ایران از پیگیری برای آغاز مجدد صادرات روغن نباتی در کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹ 19 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، ابوالحسن خلیلی، با بیان اینکه طی سال‌های اخیر (از سال ۱۳۹۷ تاکنون) به دلیل اختصاص ارز ترجیحی برای تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز تولید روغن نباتی صادرات این محصول ممنوع بود، اظهار کرد: اکنون که ارز ترجیحی حذف شده فرصت مناسبی برای از سرگیری صادرات روغن است.

وی میزان تولید روغن نباتی در کشور در سال گذشته را چیزی نزدیک به ۲.۲ میلیون تن برآورد کرد و ادامه داد: این در حالیست که میزان نیاز سالانه کشور بین ۱.۵ تا ۱.۷ میلیون تن است.

به گفته مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه، سالانه بیش از نیم میلیون تن روغن نباتی مازاد در کشور تولید می‌شود که امکان صادرات آن فراهم است.

خلیلی از مزایای صادرات روغن نباتی هم یاد کرد که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر و ارزآوری برای کشور، می‌تواند به رونق واحد‌های تولید روغن نباتی در کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه صنایع فعال موجود در کشور ظرفیت تولید چهار میلیون تن روغن نباتی در سال یعنی نزدیک به دو برابر میزان تولید فعلی را دارند، خاطرنشان کرد: با رونق صادرات می‌توان بخش قابل توجهی از این ظرفیت را استفاده کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روغن نباتی، عراق را یکی از مهمترین کشور‌های هدف صادراتی روغن نباتی ایران دانست و گفت: این کشور خصوصا با توجه به فاصله نزدیکی که به مرز‌های غربی کشور و استان کرمانشاه دارد، می‌تواند از بازار‌های هدف صادراتی روغن تولیدی در کشور باشد.

خلیلی افغانستان، پاکستان و کشور‌های CIS را نیز از دیگر کشور‌هایی دانست که می‌تواند بازار هدف صادرات روغن نباتی ایران باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار