سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه از پیگیری برای تعیین تکلیف پروژه تله کابین کرمانشاه در هفته آتی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ 19 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا جبار گوهری، در پاسخ به انتقادات اخیر شهردار کرمانشاه در خصوص تعلل میراث فرهنگی در صدور موافقت اصولی برای اجرای پروژه تله کابین، اظهار کرد: اصل پروژه احداث تله کابین در تاق بستان مغایر ضوابط ابلاغی سال ۱۳۹۸ محدوده عرصه و حریم این مجموعه تاریخی است.

وی ادامه داد: هرچند طرح احداث پروژه تله کابین کرمانشاه از مدت‌ها قبل موافقت‌های مقطعی، غیرشفاف و دارای ابهامی را اخذ کرده، اما متاسفانه بدلایل فراوانی همچون مشکلات حقوقی زمین پروژه، نبود سرمایه گذار، وجود تحریم‌ها برای تامین قطعات و تاسیسات پروژه و نیز عدم توجه به قوانین بالادستی میراث فرهنگی هنوز به سرانجام نرسیده است.

این مسئول ادامه داد: عدم توجه مدیران سابق شهرداری به قوانین و انجام عملیات اجرایی و عقد قرارداد مشارکت بدون در نظر گرفتن قوانین حفاظتی میراث فرهنگی این پروسه را خیلی طولانی‌تر کرده است.

سرپرست میراث فرهنگی استان تصریح کرد: با اینحال معتقدم می‌توان موضوع تله کابین را با تعامل و بدون اینکه به عرصه و حریم مجموعه فرهنگی تاریخی تاق بستان خدشه‌ای وارد کند، حل و فصل کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر این پروژه در عرصه و حریم تاق بستان قرار دارد و کارشناسانی در حوزه باستان شناسی در میراث فرهنگی داریم که در ادوار گذشته نخواسته اند یک "نه" بزرگ به شهرداری بگویند و این ماجرا تا به امروز معطل مانده است.

گوهری به پیگیری‌های مکرری که برای تعیین تکلیف پروژه تله کابین از طریق میراث فرهنگی استان شده هم اشاره‌ای کرد و گفت: طی یکسال گذشته مراجعات متعددی به معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه، امور پایگاه‌ها و پژوهشکده باستان شناسی داشته ایم و مکاتباتی برای حل و فصل مشکل این پروژه با کمترین عارضه و در بستر قانونی انجام شده است.

این مسئول ادامه داد: مقرر شده تا اواسط این هفته دعوتنامه‌ای را به وزارتخانه ارسال کنیم که طی آن از تمام افراد و کارشناسان تصمیم گیر در آنجا دعوت کنیم تا به کرمانشاه آمده و با حضور استاندار و شهرداری جلسه‌ای تشکیل دهیم و این پروژه را برای همیشه تعیین تکلیف کنیم تا در نهایت یک بله و یا یک نه را بصورت قطعی پیش روی آن قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما مخالف این پروژه نیستیم، اما باید در بستر قانون صورت گیرد؛ بنابراین بدنبال راه حلی هستیم که اجرای پروژه خدشه‌ای به پروسه ثبت جهانی تاق بستان وارد نکند و حفاظت و صیانت از عرصه و حریم آن برای آیندگان اتقاق بیافتد و از طرفی این پروژه توسعه‌ای هم برای استان رقم بخورد.

سرپرست میراث فرهنگی استان اضافه کرد: متاسفانه شهرداری در سال‌های گذشته بدون دریافت هیچگونه موافقت اصولی از میراث فرهنگی اقدام به کوه‌بری و نصب دکل کرده که این اقدام کاملا غیرقانونی است و همین عاملی شده تا به امروز این تنش ادامه پیدا کند.

وی با تاکید براینکه شهرداری باید پیش از اجرای این پروژه موافقت میراث فرهنگی را اخذ می‌کرد، اعلام کرد: یکی از مشکلاتی که ما با شهرداری و شهرداران گذشته داشته ایم این است که دوستان هیچگونه توجهی به قوانین حفاظتی میراث گرانبهای کرمانشاه نداشته اند که انتظار می‌رود شهردار فعلی کرمانشاه با توجه به سابقه حقوقی و دغدغه‌های فرهنگی که از ایشان سراغ داریم، این نوع نگاه را در سیستم مدیریتی شهرداری اصلاح کند.

سرپرست میراث فرهنگی استان همچنین درخصوص چرایی مخالفت میراث فرهنگی با احداث شهربازی در منطقه فانفار تاق بستان گفت: با هرگونه اقدام توسعه‌ای در بستر ضوابط میراثی موافق هستیم، مگر اینکه ضوابط میراثی رعایت نگردد و اجرای آن پروژه خدشه‌ای به پروسه ثبت جهانی تاق بستان وارد کند.

وی با تاکید براینکه نمی‌توانیم میراث فرهنگی را قربانی تصمیمات غلط کنیم، ادامه داد: شهربازی کرمانشاه که محدوده بسیار گسترده‌ای را دربر می‌گیرد و حدود هفت هکتار مساحت دارد در مکان قبلی خود در مجاورت پالایشگاه با تمام سوابق نوستالژیک شهری رها شده و سوال این است که چرا شهرداری روی احیاء این هفت هکتار تمرکز نمی‌کند و چه الزامی دارد که حتما روی موارد و شرایطی تکیه شود که منظر اثر تاریخی طاقبستان مورد خدشه واقع گردد؟

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار