قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از امروز (۲۸ خرداد) در کرمانشاه آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۱۰۵۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷ 18 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا زهره رستمی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه امروز (۲۸ خرداد) در اولین جلسه این قرارگاه که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت فرزندآوری و جوانی جمعیت، گفت: پیری جمعیت قطعا آینده هولناکی برای کشور رقم می‌زند و تنها راهکار مقابله با آن ترویج فرزندآوری است.

رستمی به نگرانی‌های مقام معظم رهبری در زمینه کاهش رشد جمعیت و پیری جمعیت در سال‌های آینده اشاره کرد و افزود: در راستای رسیدگی به این دغدغه و نگرانی، مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به تصویب رساند.

رستمی گفت: این قانون با ۷۳ ماده وظایف دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف را در بحث حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشخص کرده و تلاش شده تا ۲۱ مانع احصا شده بر سر راه جوانی جمعیت در این قانون مرتفع شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه از تشکیل قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کشور در راستای اجرای این قانون خبر داد و افزود: این قرارگاه در استان‌ها هم تشکیل شده و از امروز این قرارگاه کار خود را در استان کرمانشاه شروع می‌کند.

وی افزود: این قرارگاه ذیل قرارگاه کشوری به ریاست استاندار آغاز به کار می‌کند و در شهرستان‌ها نیز این قرارگاه‌ها به ریاست فرمانداران تشکیل خواهد شد.

رستمی در تشریح برخی وظایف این قرارگاه، نظارت بر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، انجام هماهنگی متقابل دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط جهت اجرای سیاست‌های کلی جمعیت، راهبری و تعیین ضرورت و اولویت فعالیت‌های مربوط به خانواده و جوانی جمعیت و اتخاذ تدابیر مناسب برای دستیابی به الگوی مناسب فرزندآوری را از جمله مهم‌ترین وظایف این قرارگاه عنوان کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه با اشاره به تعیین اعتباری یازده میلیارد تومانی برای پیشبرد برنامه‌های قرارگاه در کشور گفت: به زودی سهم استان از این اعتبارات مشخص می‌شود.

باید ذهنیت غلط "فرزند کمتر، زندگی بهتر" را از ذهن مردم پاک کنیم

پورهاشمی سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری کرمانشاه هم در این جلسه با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: قرارگاهی با همین عنوان در کشور آغاز به کار کرده که این قرارگاه از امروز در استان هم کار خود را شروع می‌کند.

وی افزود: بخشی از وظیفه این قرارگاه نظارت بر نحوه اجرای این قانون در سطح دستگاه هاست و تمام دستگاه موظف به اجرای این قانون بوده و با دستگاهی که به وظایف خود عمل نکند، قطعا برخورد می‌شود.

سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه مسائل اقتصادی در بحث کاهش فرزندآوری دخیل است، گفت: مهم‌تر از این مسئله بحث ذهنیت و باور مردم نسبت به این مسئله است که موجب شده در سال‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیر فرزندآوری باشیم.

وی افزود: سال‌ها برای مردم از کاهش فرزندآوری گفتیم و اینگونه القا شد که هر کس فرزند بیشتری داشته باشد فرهنگ پایین تری دارد و همین باور امروز موجب شده این وضعیت را در فرزندآوری جامعه شاهد باشیم.

پورهاشمی گفت: کسی نمی‌گوید مسائل اقتصادی دخیل نیست، اما در زمان‌های گذشته که هر خانواده هفت تا هشت فرزند داشت وضعیت معیشت به مراتب سخت‌تر و بدتر از شرایط فعلی بود و فرزندان با حداقل امکانات پرورش می‌یافتند.

این مسئول گفت: از طرفی شاهد هستیم که در بسیاری خانواده‌ها که سطح معیشتی بالایی دارند میزان فرزندآوری به مراتب نسبت به سایر خانواده‌ها کمتر است و این‌ها نشان می‌دهد که مهم‌تر از اقتصاد، بحث باور و ذهنیت و فرهنگ جامعه است که در کاهش فرزندآوری دخیل است.

پورهاشمی با بیا اینکه وظایف دستگاه‌ها در قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مشخص شده، گفت: دستگاه‌ها باید روی مسئله تغییر فرهنگ و باور و ذهنیت مردم بصورت جدی کار کرده و این ذهنیت اشتباه که فرزند کمتر زندگی بهتر را از ذهن مردم پاک کنند.

این مسئول گفت: ذهنیت‌های اشتباه در این زمینه متعدد است، از جمله اینکه داشتن فرزند دوم و سوم، کیفیت تربیت فرزند اول را کاهش می‌دهد و این درحالیست که شاهدیم که بسیاری بچه‌های تک فرزند با مشکلات تربیتی هم مواجه هستند.

پورهاشمی با بیان اینکه این ذهنیت اشتباه و این باور‌های غلط از سوی برخی کشور‌های پیشرفته برای بسیاری کشور‌ها در حال ترویج است، گفت: این درحالی است که در همین کشور‌های پیشرفته از مسئولین گرفته تا سلبریتی‌ها برای مردمان خودشان تبلیغ فرزندآوری می‌کنند و هرکدام حداقل سه تا چهار فرزند دارند.

این مسئول گفت: تمام این‌ها نشان می‌دهد که باید روی ذهن و باور مردم نسبت به فرزندآوری کار کنیم و این قانون جدید هم کمک می‌کند بستر انجام این کار و ترویج فرزندآوری تسهیل شود.

پورهاشمی در ادامه با انتقاد از برخی بانک در تاخیر پرداخت تسهیلات ازدواج گفت: هر بانکی که کوتاهی کند در همین جلسه معرفی و برخورد‌های لازم با آن‌ها به عمل خواهد آمد.

سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری کرمانشاه در پایان این جلسه از تمامی دستگاه‌ها خواست که گزارش عملکرد خود در زمینه انجام وظایف مربوط به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در هر جلسه قرارگاه اعلام کنند.

تا ۲۰ سال دیگر ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند می‌شوند/ فرزندآوری پایین ریشه فرهنگی دارد

دکتر قباد محمدی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در این نشست با بیان اینکه زنگ پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده، گفت: سال به سال آمار بیماری‌های غیرواگیر در حال افزایش است که همه حکایت از روند پیری جمعیت دارد.

وی افزود: ادامه روند فعلی پیری جمعیت حقیقتا نگران کننده است و اگر امروز به فکر نباشیم، ظرف ۲۰ تا ۳۰ سال آینده یک سوم جمعیت کشور سالمند خواهند شد.

وی افزود: روند پیری جمعیت طی دهه‌های آینده به حدی خواهد بود که حتی در تامین کادر بهداشت و درمان که بتوانند به جمعیت کهنسال خدمات رسانی کنند هم دچار چالش می‌شویم.

محمدی به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره کرد و افزود: بیش از نیمی از وظایف درج شده دستگاه‌ها در این قانون بر عهده وزارت بهداشت است و در همین راستا اجرای این قانون در اولویت‌های وزارت قرار گرفته و در استان هم اجرای آن با جدیت دنبال می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: اجرای درست این قانون موجب افزایش نرخ رشد و کاهش روند پیری جمعیت در کشور شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به نقش مشکلات اقتصادی در کاهش فرزندآوری گفت: در کنار این مشکلات، مشکل و معضل اصلی در این زمینه نوع فرهنگی است که در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر در بسیاری خانواده‌هایی که از سطح رفاه بسیار خوبی برخوردارند میزان فرزندآوری بسیار کمتر از سایر خانواده هاست و برخی از آن‌ها حتی فرزندی ندارند و این نشان می‌دهد که بیش از مشکلات اقتصادی، مسائل فرهنگی در این زمینه اثرگذار است.

وی افزود: در همین راستا باید تمامی دستگاه‌ها روی مسائل فرهنگی کار کرده و فرهنگ فرزندآوری را در جامعه ترویج کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار