کشاورزان، بهره‌برداران، تولیدکنندگان، باغداران و دامداران نمونه بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی استان کرمانشاه چهارشنبه شب به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با حضور مسئولان تجلیل شدند.
کد خبر: ۱۰۵۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵ 16 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این مراسم، گفت: کشاورزان و دامپروران استان کرمانشاه همیشه در طول تاریخ درخشیدند و کرمانشاه همیشه به عنوان قطب‌های کشاورزی و دامپروری در کشور مطرح بوده و هست.

«شهریار قاسمی» در ادامه افزود: کرمانشاه در تولید گندم جزو پنج استان برتر کشور در تولید نخود رتبه اول، در تولید جو رتبه چهارم، در رتبه ذرت رتبه دوم را دارد و در بسیاری از محصولات دارای پتانسیل‌های خوبی برای رشد و توسعه و شکوفا شدن است.

وی در ادامه با تقدیر از زحمات همه کشاورزان، تولیدکنندگان و بهره برداران بخش‌های مختلف جهاد کشاورزی استان گفت: درست است کرمانشاه به عنوان یک استان کشاورزی و دامپروری مطرح است، اما نباید از صنعتی شدن این استان غافل شویم.

کشاورزان نمونه بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی استان کرمانشاه تجلیل شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تشکیل معاونت توسعه بازرگانی در سازمان جهاد کشاورزی گفت: این معاونت از دی ماه سال گذشته تشکیل شد، و در این مدت در تنظیم بازار شب عید و مردمی سازی یا عدالت سازی یارانه‌ها استان نقش بسزایی داشته است.

وی در ادامه با توجه با آزاد شدن یارانه‌های کالا‌های اساسی، از تخصیص بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگان بخش دام و طیور خبر داد و افزود: این تسهیلات در راستای سرمایه در گردش تولیدکنندگان دام و طیور ارائه می‌شود و دامپروران استان می‌توانند برای دریافت این تسهیلات به مرکز جهاد کشاورزی منطقه و سپس شهرستان مراجعه کند.

قاسمی در ادامه تخصیص این تسهیلات به تولیدکنندگان دام و طیور بسیار آسان دانست و گفت: سختگیری‌های روال معمول بانکی مانند چک برگشتی و رسید‌های معوقه بهره برداران در پرداخت این تسهیلات لحاظ نمی‌شود.

پنج کشاورزی و تولیدکننده نمونه کشوری داریم

مسئول مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی نیز در ادامه هدف اصلی برگزار مراسم تجلیل از بهره برداران و تولیدکنندگان نمونه در کنار قدردانی از زحمات آنان، انتقال دانش به سایر کشاورزان و بهره برداران دانست و بیان داشت: تجربه نشان داده وقتی از کشاورز نمونه‌ای تجلیل می‌شود، سایر کشاورزان آن منطقه برای کسب راه موفقیت به آنان مراجعه می‌کنند و این بهترین راه انتقال دانش است.

«کوروش محرابی» افزود: امسال در سی و ششمین همایش تجلیل از برگزیدگان نمونه بخش‌های مختلف کشاورزی استان از ۸۴، کشاورز، بهره بردار، تولیدکنندگان و کارشناسان ترویج در این مراسم تجلیل می‌شود که پنج نفر آن‌ها نمونه کشوری است.

وی گفت: امسال برای ۲۳۵ نفر پرونده نمونه استانی تشکیل شد که طی فرایندی در بخش‌های مختلف از ۷۲ نفر از آن‌ها به عنوان نمونه استانی تجلیل به عمل می‌آید.

محرابی در ادامه معیار انتخاب افراد نمونه حوزه‌های مختلف کشاورزی را فقط براساس میزان تولید آن‌ها ندانست و گفت: انتخاب افراد نمونه بر مبنای شاخص‌های مختلف از جمله کمک آنان به مقوله ترویج دانش تولید محصول به سایر بهره برداران لحاظ شده، روش‌های نوین، و دیگر فاکتور‌ها انتخاب شدند.

در ادامه این مراسم کشاورزان و بهره برداران برتر استان از سخت گیری‌های بانکی در ارائه تسهیلات اشاره کردند و خواستار تخصیص وام‌های بانکی کم بهره وثیقه‌های آسان شدند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان بخش‌های مختلف جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تجلیل شد.

کشاورزان نمونه بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی استان کرمانشاه تجلیل شدند

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحد‌های بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می‌شود

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار