مدیر پایگاه میراث جهانی هورامان گفت: لوح ثبت جهانی هورامان/اورامانات خرداد ماه امسال با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تهران رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۵۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳ 19 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه  به نقل از ایرنا؛ «پویا طالب‌نیا» روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به مناسبت هفته میراث فرهنگی و در قالب ویژه برنامه‌ای از لوح ثبت میراث جهانی هورامان/اورامانات با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استانداران کردستان و کرمانشاه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نخبگان و جمعی از مدیران کشوری رونمایی می‌شود.

وی افزود: منظر فرهنگی هورامان/اورامانات به عنوان وسیع‌ترین منظر فرهنگی میراث ثبت جهانی شده جمهوری اسلامی ایران، بیست و ششمین اثر ثبت شده در یونسکو است که در استان‌های کردستان و کرمانشاه واقع است.

طالب نیا با بیان اینکه این برنامه روز یکشنبه اول خرداد ماه در کاخ گلستان، برگزار خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه منظر فرهنگی هورامان / اورامانات دومین اثر ثبت جهانی استان کرمانشاه و نخستین اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی استان کردستان می‌باشد، این رویداد را سرآغازی برای ایجاد نگاهی ملی و توسعه بخش برای میراث جهانی هورامان/اورامانات دانست.

مدیر پایگاه جهانی هورامان اظهار داشت: هورامان/ اورامانات در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به اتفاق آرا از لحاظ فرهنگ غنی و همزیستی انسان با طبیعت در طول تاریخ ثبت جهانی شد.

به گزارش ایرنا؛ پنجم مرداد ۱۴۰۰، هورامان در چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو، به عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران به نام «منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات» با رأی ۱۸۶ کشور از طرف یونسکو به ثبت رسید.

منطقه هورامان ۴۰۹ هزار هکتار مساحت دارد و شامل مناطقی از استان‌های کرمانشاه، کردستان و حلبچه در اقلیم کردستان عراق است و استان کرمانشاه چهار شهرستان شامل پاوه، جوانرود ثلاث باباجانی و روانسر و در استان کردستان شهرستان‌های کامیاران و سروآباد و بخشی از سنندج و استان حلبچه عراق را شامل می‌شود.

۶۰ درصد از منظر فرهنگی هورامان در استان کرمانشاه، ۳۰ درصد در استان کردستان و ۱۰ درصد در حلبچه عراق واقع شده و گستره وسیعی از این منطقه بکر و زیبا در استان کرمانشاه واقع شده که ظرفیت بسیار ارزشمندی است.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذا‌های محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار