رئیس مجمع توسعه کشاورزی مردم استان کرمانشاه گفت: اگر کشت دوم در استان محدود نشود، باید فاتحه منابع آبی کرمانشاه را بخوانیم.
کد خبر: ۱۰۴۴۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ 14 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا سجاد احمدی ، با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای محدود کردن کشت دوم در شرایط بحران آب در استان، گفت: محدود کردن کشت دوم در استان کرمانشاه باید جدی گرفته شود.

احمدی تاکید کرد: همین الان هم وضع منابع آبی استان خوب نیست، لذا اگر کشت دوم محدود نشود، وضعیت منابع آبی استان، به ویژه آب‌های زیرزمینی بحرانی خواهد شد.

رئیس مجمع توسعه کشاورزی مردم استان کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه نمی‌توان کشت دوم را در همه نقاط ممنوع کرد، گفت: برای تامین نیاز غذایی کشور ناچاریم در برخی مناطق کشت دوم را داشته باشیم، لذا جهاد کشاورزی باید کشت دوم را در مناطق ممنوعه برداشت آب ممنوع کند.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی در عین حال باید در جهت افزایش بهره وری بخش کشاورزی برنامه داشته باشد، چون اگر میزان بهره وری بالا برود هم تولیدات افزایش خواهد یافت و هم کشاورزان به درآمد بیشتری خواهند رسید.

وی راهکار مهم در جهت افزایش بهره‌وری کشت‌های دوم را در وهله اول آموزش کشاورزان عنوان کرد و افزود: جهاد کشاورزی باید با ارائه آموزش‌های ترویجی میزان بهره‌وری بخش کشاورزی را بالا ببرد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای ارتقا بهره وری در بخش کشاورزی، گفت: باید از کشاورزی سنتی گذر کرده و به سمت کشاورزی نوین که بهره‌وری بالایی دارد، برویم.

احمدی با بیان اینکه محدود کردن کشت دوم به کشاورزان واقعی فشار وارد می‌کند، گفت: شاید با محدود کردن کشت دوم افرادی که کشاورزی شغل دوم و سومشان است، خیلی متضرر نشوند، اما کشاورزان روستایی از این موضوع متضرر خواهند شد، چون درآمد‌های آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

احمدی تاکید کرد: محدودیت کشت دوم می‌تواند مهاجرت بیشتر کشاورزان روستایی به شهر‌ها را در پی داشته باشد، چون وقتی درآمد‌های کشاورزان با هزینه زندگی آن‌ها نخواند، طبیعی است بار سفر بسته و به حاشیه شهر‌ها مهاجرت کنند، لذا باید حمایت‌هایی را از کشاورزان داشت.

احمدی اضافه کرد: با در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی مثل ارائه تسهیلات ارزان قیمت، تامین کود و نهاده‌های مورد نیاز به کشاورزان، می‌توان آن‌ها را از کشت دوم در مناطق ممنوعه منصرف کرد.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت کشت دوم با اجبار شدنی نیست، گفت: جهاد کشاورزی و امور آب و دیگر نهاد‌ها اگر در پی محدود کردن کشت دوم هستند، باید مشوق‌هایی برای کشاورزان در نظر بگیرند.

احمدی در ادامه یک انتقاد هم به وجود سیستم‌های آبیاری بارانی در استان داشت و گفت: متاسفانه به دلیل سوء مدیریت جهاد کشاورزی خیلی از اراضی استان مجهز به سیستم آبیاری بارانی شده که اصلا مناسب شرایط اقلیمی استان نیست، چون میزان هدررفت آب در روش آبیاری بارانی در محیط‌های با دمای بالا با وزش باد زیاد و بین ۳۰ تا ۵۵ درصد است، لذا سیستم آبیاری بارانی اصلا مناسب مزارع مناطق گرمسیری استان که اتفاقا غالب این مزارع به همین سیستم مجهز هستند، نیست.

رئیس مجمع توسعه کشاورزی مردم استان کرمانشاه سپس با انتقاد جدی از حضور کشاورزان مهاجر در استان، گفت: جهاد کشاورزی نباید به کشاورزان مهاجر اجازه حضور در استان را بدهد.

وی تاکید کرد: کشاورزان مهاجر رانده شده از استان خود هستند و مسئولین جهاد کشاورزی استانشان در راستای مدیریت منابع آبی آن‌ها را از اراضی کشاورزی بیرون کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کشاورزان مهاجر درآمدزایی برای استان ندارند، گفت: جهاد کشاورزی با اختصاص سم و کود و آب به این کشاورزان عملا از آن‌ها حمایت می‌کند، این در حالیست که این کشاورزان سرمایه‌های آب و خاک استان را به تاراج می‌برند.

وی یادآور شد: کشاورزان مهاجر برای مجموعه جهاد کشاورزی کاملا شناخته شده هستند و برخورد با آن‌ها در جهت مدیریت منابع آبی استان اصلا سخت نیست.

احمدی در پایان با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی در تصمیم‌گیری‌های استانی، گفت: در برنامه ریزی‌های بخش کشاورزی کرمانشاه تشکل‌های این بخش هیچ جایگاهی ندارند، این در حالیست که با استفاده از ظرفیت این تشکل‌ها خیلی بهتر می‌توان برنامه‌های جهاد کشاورزی مثل ممنوعیت کشت دوم را اجرایی کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار