کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه:
کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: مردم با تولید پسماند کمتر به ویژه موادی که قابلیت استفاده مجدد دارند، به تولید پاک و مدیریت پسماند کمک کنند.
کد خبر: ۱۰۴۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱ 11 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه یحیی ذائبی اظهار کرد: تا به امروز راه‌های مختلفی برای مدیریت  انواع زباله‌ها شامل خطرناک، صنعتی،   درمانی، غیر قابل تجزیه،  دارای قابلیت بازیافت و... توسط متولیان اداره جوامع انسانی، تجربه شده است و بعضی از این راه‌ها  هم اکنون در حال انجام است، اما کاملا واضح است که روش‌های فعلی خیلی موفقیت آمیز نبوده و تولید سالانه میلیون‌ها تن پسماند مختلف در هر سال ضمن آسیب به محیط  زیست، می‌تواند با تاثیر بر عوامل محیطی موثر بر سلامت، سبب به خطر افتادن سلامت انسان‌ها شود و به تدریج کیفیت زندگی و بهره گیری از زیبایی‌های محیط زیست را نیز کاهش دهد.

وی افزود: در سال‌های اخیر با هدف مدیریت بهتر پسماند‌های تولیدی جوامع انسانی، موضوع تولید پاک، بیشتر در حال جلوه یافتن بوده و مورد توجه قرار گرفته است، تولید پاک به معنی استفاده از یک شیوه عمل محیط زیستی کامل در تولید محصولات و خدمات است تا ضمن افزایش بازدهی، آثار زیان آوری برای محیط زیست و انسان نداشته باشد و  در عرصه جهانی به توسعه پایدار کمک کند.

ذائبی با بیان اینکه توسعه پایدار نیز خود به این معنی است که فعالیت‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای به گونه‌ای اجرا شوند که همه جوانب در آن‌ها دیده شود و آثاری مخرب برای محیط زیست و انسان نداشته باشند، تصریح کرد:در تولید  پاک و مدیریت پسماند، نقش هر کدام از این گروه‌ها یعنی مردم، سمن‌ها  و مسئولین مشخص است و جهت دستیابی به هدف، لازم است به درستی اجرا شود و لازمه اجرای هر برنامه محیط زیستی همکاری و تعامل مردم و مسئولین در راستای دستیابی به هدف مشترک در کنار ایفای نقش آنان به طور مستقل است.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان عنوان کرد: از آنجایی که این همکاری‌ها ممکن است با مشکلاتی در عمل مواجه شود، سازمان‌های مردم نهاد یا همان سمن‌ها ایجاد شدند تا یک رابط بین مردم و دولت‌ها باشند و ضمن ارائه نقش کمک کننده به هر کدام از این دو طیف در اجرای وظایف خود، سبب ایجاد همکاری و تعامل بهتر مسئولین و مردم  شوند و از طرفی کاستی‌های هر کدام را پیگیری نمایند.

وی تاکید کرد: در جایی که اصلاح تکنولوژی تولید و شیوه بسته بندی مواد، بهبود سامانه عرضه محصولات و نوع مواد اولیه مورد استفاده توسط دولت‌ها و سازمان‌های تحت نظارت دولت، می‌تواند منجر به ایجاد محصولات و خدماتی شود که تولید پسماند کمتری را در پی داشته باشد، مردم نیز باید با تولید کمتر پسماند و یا تاخیر درتولید پسماند به ویژه در خصوص  موادی که قابلیت استفاده مجدد دارند دولت و سازمان‌ها را یاری کنند.

ذائبی اظهار کرد: تفکیک زباله‌ها از مبدا تولید مثل جداسازی مواد پلاستیکی و غذایی یا خشک و‌تر از همدیگر، همکاری با عوامل اجرایی جمع آوری و انتقال پسماند‌ها یا شرکت‌های بازیافت، خودداری از پرتاب زباله به مکان‌های غیر از سطل زباله‌های مشخص و یاعدم رهاسازی زباله در محیط، می‌توانند ایفای نقش کنند، هر چند که سازمان‌های شاغل در مدیریت پسماند هر چقدر که در ساماندهی پسماند‌ها بهتر عمل کنند، مردم نیز در اجرای وظایف و تعامل با آن‌ها  نقش جدی تری خواهند یافت.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان افزود: سمن‌ها نیز لازم است به طور قابل توجه‌تر در عرصه آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی مردم در موضوع مدیریت پسماندها، فعالیت نمایند این سازمان‌ها با جلب همکاری و عضویت افراد متخصص و آگاه به علوم و تخصص‌های مختلف محیط زیستی، جامعه شناسی، روانشناسی وفنی مهندسی، نقش مطالبه گری خود را در قبال مسئولین با ارائه راهکار‌های اثر بخش و مفید به بلوغ لازم برسانند.

وی در پایان گفت: امیدواریم تجربیات موفق سازمان‌های مردم نهاد همانند صلیب سرخ جهانی و هلال احمر، این بار در عرصه یکی از مهمترین دغدغه‌های جوامع بشری یعنی مدیریت زباله یا پسماند، خودنمایی کند و به زودی پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه تولید پاک و مدیریت پسماند‌ها رخ دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار