مدیر گروه تخصصی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشور‌ها به شمار می‌رود و نیروی مولد و جوان یکی از پایه‌های اصلی قدرت و رشد اقتصادی و اجتماعی کشور‌ها محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۴۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲ 11 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، دکتر «فریبا شفیعی» افزود: قدرت و توسعه هر کشوری در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا می‌کند. حرکت به سمت توسعه همه جانبه نیاز جدی به توسعه و ارتقا سرمایه انسانی دارد و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های سرمایه انسانی، وضعیت سلامت مردم است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه امید زندگی زنان و مردان در کشورمان در طول ۴۵ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و هم اکنون امید زندگی به بیش از ۷۵ سال رسیده است.

مدیر گروه تخصصی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: کشور ما سال‌ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و همچنان لازم است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود.

وی گفت: در سال‌های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است و بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که نرخ باروری کلی از ۲.۱ در سال ۱۳۹۵ به ۱.۷۴ در سال ۱۳۹۸ رسیده است و در سال ۱۳۹۹ این روند کاهشی همچنان ادامه داشته و با سطح جانشینی فاصله زیادی دارد.

دکتر شفیعی افزود: براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و ابلاغ قانون حمایت از جوانی جمعیت از سال گذشته به همه ارگان‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی، برضرورت هماهنگی و تقسیم کار بین دستگاه‌های ذیربط برای اجرای دقیق و سریع و قوی این قانون و گزارش نتایج مستمر اجرای آن نیز تاکید شده است.

وی اضافه کرد: در این راه تلاش و پویایی مردم و سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بازو‌های توانمند، نقش به سزایی در اجرای قوانین جوانی جمعیت خواهند داشت و انتظار میرود همه ادارات و ارگان‌ها در اجرای بند‌های قانون مذکور که مرتبط با آن ارگان می‌باشد همکاری کنند.

مدیر گروه تخصصی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: ارگان‌هایی مانند صدا و سیما، تیلیغات اسلامی، آموزش عالی و سمن‌ها در این زمینه اطلاع رسانی نموده و تمام ارگان‌ها نیز در ارتقا سطح آگاهی مردم بکوشند تا با تسهیل شرایط ازدواج و فرزندآوری و کاهش موانع شاهد افزایش جمعیت در نسل جوان و پویای کشور باشیم و مانع از مشکلات ناشی از سالخوردگی جمعیت در کشور شویم.

۶۷۰ هزار و ۱۸۰ نفر از جمعیت کرمانشاه را جوانان تشکیل می‌دهند که این تعداد یک سوم جمعیت استان محسوب می‌شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

در استان کرمانشاه هم اکنون بیش از یکصد هزار دانشجو و ۳۴۵ هزار دانش آموز تحصیل می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار