معاون صنایع دستی استان کرمانشاه از بررسی پرونده ثبت ملی داریان به عنوان روستای ملی ارغوان بافی در وزات میراث فرهنگی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲ 26 January 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، حسین ویسی بااشاره به برگزاری نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در وزارت میراث فرهنگی، اظهارکرد: در این نشست که با حضور معاون صنایع دستی کشور، سرپرست میراث فرهنگی استان و سرپرست فرمانداری پاوه و با پیگیری استاندار کرمانشاه و نماینده مردم اورامانات در مجلس برگزار شد، پرونده ثبت ملی داریان به عنوان روستای ملی ارغوان بافی مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از دفاعیاتی که در رابطه با این پرونده داشتیم، مقرر شد تا موضوع در معاونت صنایع دستی وزارتخانه با تجمیع نظرات ناظرین و داوران مورد بررسی قرار گیرد و نتایج آن به استان اعلام شود.

معاون صنایع دستی استان به ظرفیت های روستای داریان در زمینه ارغوان بافی اشاره کرد و گفت: ارغوان بافی از جمله رشته های با پیشینه تاریخی و فرهنگی در مناطق اورامانات و بویژه در روستای داریان است که با ثبت ملی شدن آن به توسعه صنایع دستی و رونق گردشگری منطقه کمک خواهد کرد. 

وی ادامه داد: با وجود اینکه ارغوان بافی از رشته های قدیمی در این منطقه محسوب می شود، اما باتوجه به اینکه توانسته خود را با سلیقه روز مخاطبان پیش ببرد و کاربردی باشد، همچنان محفوظ مانده است.

ویسی به وجود مواد اولیه طبیعی و مرغوب تولید این محصول در روستای داریان اشاره کرد و گفت: در روستای داریان و منطقه اورامانات درختچه ای به نام ارغوان رشد می کند که هنرمندان صنعتگر این منطقه برای تولید محصولات خود از آن استفاده می کنند که این مسئله باعث ارگانیک بودن آن شده است.

وی تعداد هنرمندان صنعتگر فعال در رشته ارغوان بافی در روستای داریان را حدود 85 تا 90 نفر اعلام کرد و گفت: هنرمندانی که در این رشته فعالیت می کنند، علاوه بر اینکه توانسته اند نیاز داخلی را تامین کنند، بخشی از تولیدات خود را نیز به اقلیم کردستان عراق صادر می کنند.

معاون صنایع دستی کرمانشاه با تاکید براینکه این هنر می تواند اشتغالزایی خوبی را در منطقه ایجاد کند، عنوان کرد: یکی از اهداف ما در پیگیری ثبت داریان به عنوان روستای ملی ارغوان بافی سوق دادن فعالیت های کولبری به سمت این نوع از فعالیت است که یک شغل پایدار محسوب می شود.

وی با بیان اینکه عمده افرادی که در این رشته فعالیت می کنند مردان هستند، عنوان کرد: باتوجه به اینکه ارغوان بافی برای بانوان کمی دشوار و سخت است، معمولا مردان بیشتر به این رشته می پردازند.

به گفته این مسئول، تاکنون هرسین به عنوان شهر ملی گلیم، نودشه به عنوان شهر ملی گیوه، دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور و روستای فش به عنوان  دهکده ملی سازهای سنتی به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار