تبدیل واحدهای صنعتی به انبار کالا به صورت غیرقانونی یکی از معضلات شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸ 26 January 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم، در مجموع 2669 هکتار اراضی در اختیار شهرک‌های صنعتی استان قرار دارد که از این میزان 1620 هکتار عملیاتی شده و زیرساخت‌های لازم در آن ایجاد شده است.

هم‌اکنون 1050 هکتار از اراضی صنعتی استان قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران است و در خبری که از مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان نقل شده، آمده که هم‌اکنون 20 شهرک دارای آب، 21 شهرک دارای برق و تلفن ثابت و 17 شهرک نیز دارای گاز هستند و در 6 هرک تصفیه‌خانه فاضلاب ایجاد شده و در 9 شهرک نیز ایستگاه آتش‌نشانی راه‌اندازی شده است و

1926 قرارداد از بدو تأسیس شهرک‌های صنعتی منعقد شده و در مجموع 858 هکتار اراضی به این قراردادها اختصاص داده شده است اما با وجود این موضوعات واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها با مشکلاتی مواجه هستند.

گاهی اخباری مبنی بر کشف انبارهای کالا در شهرک‌های صنعتی به گوش می‌رسد در صورتی که این موضوع مغایر با کاربری واحدها است و این یکی از مهمترین معضلات موجود در این شهرک‌ها است.

سالکی از فعالان اقتصادی استان کرمانشاه اظهار داشت: یکی از مهمترین معضلات و آفت‌های تولید که سبب ورشکستگی واحدها می‌شود، این است که همزمان جواز تأسیس صنایع مختلف به افراد مختلف داده می‌شود یعنی صنعتی که به تازگی رشد کرده افراد ریز و درشتی به عنوان رقیب برای آن تعریف می‌شود.

وی عنوان کرد: به طور قطع زمانی که بازار این صنعت رشد کرده تقسیم و وارد رقابت مخرب می‌شود، تعداد زیادی فدای یک نفر می‌شوند در حالی که بهترین راهکار برای این موضوع ایجاد کنسرسیوم یا رفاقت است.

سالکی گفت: مسئولان در این زمینه همیشه گفته‌اند که براساس قانون ما نمی‌توانیم به کسی مجوز ندهیم اما باید قوانین اصلاح یا حذف شود و قوانین جدیدی جایگزین شود که چنانچه این اتفاقات رخ ندهد نقش واحدهای تحقیق و توسعه سازمان‌ها زیر سؤال می‌رود.

وی افزود: یکی دیگر از معضلات تولیدکنندگان این است که زمین‌هایی با عنوان یارانه‌ای و با قیمت دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و یک سیستم بانکی یا مؤسسه وقتی که می‌خواهد آن را در رهن قرار دهد همان قیمت پایین را در نظر می‌گیرد.

سالکی بیان کرد: اعتبار یک مجموعه تولیدی از همان بدو پایین است زیرا از زمین یارانه‌ای استفاده می‌کند در صورتی که باید برای تولیدکننده ارزان باشد نه برای سیستم بانکی که تسهیلات به تناسب آن کاهش یابد.

وی بابیان اینکه شهرک‌های صنعتی به انبارهایی برای مراکز توزیع تبدیل شده است گفت: انبارهایی که مراکز توزیع براساس استاندارد باید اختیار کنند به طور معمول نزدیک به محدوده شهر و گرانقیمت هستند اما چون سوله‌های شهرک‌های صنعتی بسیار ارزان‌تر است برای مراکز توزیع مقرون به صرفه تر است و این موضوع روز به روز همچون یک غده سرطانی تمام شهرک‌ها را در برمی‌گیرد.

بیژن کردستانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی از سال 73 در استان کار خود را آغاز کرده و وظیفه ذاتی آن ایجاد مکانی برای جذب سرمایه‌گذاران در استان و ارائه خدمات از جمله آب، برق، گاز و تلفن است.

وی با بیان اینکه فعال بدن یا نبودن واحدها در حیطه وظابف سایر ادارات از جمله صمت و جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی است عنوان کرد: از سال تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی تا سال 94-95 با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده سرمایه‌گذاران براساس شاخص‌های ثابتی مستقر می‌شدند.

کردستانی با اشاره به اینکه تکمیل زیرساخت‌ها در این شهرک‌ها با توجه به وجود منابع به تدریج ایجاد می‌شد گفت: استان کرمانشاه از سال‌های قبل نیز به عنوان مرکز صنعتی غرب کشور مورد توجه بود و به همین دلیل تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی سرعت بیشتری پیدا کرد.

وی با بیان اینکه همه مسئولان به این نتیجه رسیدند که برای ایجاد تغییر و تحول در استان و افزایش اشتغال باید زیرساخت‌ها به ویژه در شهرک‌های صنعتی افزایش یابد افزود: این سبب شد یک شهرک 1000 هکتاری در غرب کشور احداث شود به گونه‌ای که در غرب کشور نمونه آن وجود نداشت و از سال 95 به بعد زیرساخت‌ها روند تندتری گرفت و سبب شد روند جذب سرمایه‌گذار در استان چشمگیر شود.

کردستانی با اشاره به اینکه در سال 96 حدود 69 سرمایه‌گذار، سال 97 حدود 263 سرمایه‌گذار، سال 98 حدود 227 سرمایه‌گذار و سال 99 نیز 395 سرمایه‌گذار در شهرک‌های نصعتی مستقر شدند افزود: در 9 ماه امسال نیز 289 سرمایه‌گذار در شهرک‌های صنعتی استان مستقر شدند.

وی با اشاره به فعالیت این سرمایه‌گذاران عنوان کرد: فعالیت واحدها با توجه به نوعی تولید، فصلی یا غیرفصلی بودن متفاوت است و از 2000 قرارداد منعقد شده 63 واحد صنعتی غیرفعال هستند و 385 واحد پروانه بهره‌برداری دارند و حدود 500 واحد نیز فعال هستند اما پروانه بهره‌برداری ندارند.

کردستانی بیان کرد: براساس پایش انجام شده از 385 واحد دارای پروانه که برای ما رسمیت دارند 63 واحد به دلایل مختلف غیرفعال هستند و به کارشناسان ارجاع داده شده‌اند.

وی گفت: در مجموعه شهرک صنعتی به واحدها مشاوره داده می‌شود و درباره بازار و تعداد افراد فعال در آن توضیح داده می‌شود که هر فرد برای ادامه فعالیت خود تصمیم‌گیری کند.

کردستانی با اشاره به اینکه نحوه واگذاری زمین به واحدها به صورت سوبسید و نقد و اقساط است افزود: مؤسسات بانکی باید قیمت کارشناسی این زمین‌ها را برای پرداخت تسهیلات در نظر بگیرند اما بانک‌ها به دنیال دریافت وثیقه بیشتر از تولیدکننده هستند که این اشتباه است.

وی افزود: قبل از ایجاد شرکت شهرک‌های صنعتی در سال 73 یک شهرک صنعتی به عنوان شهرک صنعتی جاده سنندج وجود داشت که در دوران مختلف به بخش خصوصی واگذار شده و چون سیستم نظارتی روی آن نیست بیشتر واحدهای آن به انبار تبدیل شده است اما در شهرک‌های صنعتی تحت مدیریت ما به ندرت مشاهده می‌شود به طوری که دو سه درصد از مجموعه‌ها به صورت انبار استفاده می‌شود و در صورت مشاهده برخورد می‌شود.

کردستانی با بیان اینکه در 22 شهرک صنعتی تنها یک تا دودرصد به صورت موقت به انبار تبدیل شده‌اند گفت: چنانچه کارگروهی تشکیل و دستگاه‌های متولی صدور مجوز نظارت کنند می‌توان مشکل تبدیل واحدها به انبار رفع شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار