حدود دو دهه‌ای می‌شود که رهگذران خیابان شلوغ و پرتردد شهرداری (دبیراعظم) کرمانشاه، از مقابل ساختمانی ساکت با چراغ‌های خاموش و پنجره‌هایی بسته عبور می‌کنند، ساختمانی که روزگاری نه چندان دور زندگی در آن موج می‌زد و مسافران زیادی به آن رفت و آمد می‌کردند.
کد خبر: ۱۰۲۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸ 23 January 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،مسافرانی که از جا‌های دور و نزدیک برای کار، گردش و تفریح به شهر تاریخی کرمانشاه می‌آمدند و تنها هتل شهر پناهگاهی برای استراحتشان بود. گاهی پرده‌های سفید آن را کنار می‌زدند و لب پنجره می‌ایستادند و رفت و آمد آدم‌های این شهر را در خیابان شلوغ مقابلشان نظاره می‌کردند.

اما حالا ساهاست که دیگر خبری از آن نگاه‌ها و چراغ‌های روشن و پنجره‌های باز اولین هتل شهر کرمانشاه نیست، هتلی که از همان ظاهر زیبایش می‌توان فهمید که یک هتل ساده نیست.

بنای تاریخی و ثبت ملی شده هتل بیستون کرمانشاه با قدمتی مربوط به اوایل دوره پهلوی این روز‌ها خاموش و ساکت است و کسی هنوز دقیقا نمی‌داند که چرا این سرنوشت برای این بنای باشکوه رقم خورده و دلسوزی هم نیست که برای نجاتش قدمی محکم بردارد.

ارزشمندی این بنای تاریخی، مسئولین میراث فرهنگی استان را طی چندسال اخیر برآن داشت تا جانی دوباره به آن بدهند و برای همین بدنبال آن افتادند تا با مالک بنا رایزنی‌هایی داشته باشند.

دوسال پیش بود که برداشتن موانع پیش روی راه اندازی دوباره این بنا، مسئولین میراث فرهنگی را با مالک بنا پشت یک میز نشاند تا با هم به توافق برسند و هرچند که مسئولین میراث فرهنگی استان در آن زمان اعلام کردند که توافقات اولیه رضایت بخش بوده، اما بعد‌ها مشخص شد که به سامان شدن مجدد این هتل تاریخی به این راحتی‌ها هم نیست و گِرهی کور است که به سختی باید آن را باز کرد.

آنطور که امید قادری مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان در مصاحبه‌ای که سال گذشته با ایسنا داشت، اعلام کرد، مالک این بنای تاریخی شروط سفت و سختی را برای راه اندازی دوباره هتل داشته که بخشی از آن درخواست برای تجاری سازی بخشی از بنا بدون پرداختن عوارضی به شهرداری بوده که شهرداری کرمانشاه هم این موضوع را خلاف قوانین و مقررات خود دانسته و این درخواست را رد کرده بود.

وحالا پس از گذشت یک سال این بار برای بررسی وضعیت این هتل تاریخی پیگیری هایمان را از طریق سرپرست میراث فرهنگی استان ادامه دادیم.

جبار گوهری از پیگیری وضعیت هتل تاریخی بیستون به عنوان یکی از دغدغه‌های کنونی میراث فرهنگی استان یاد کرد و در خصوص آخرین پیگیری‌ها برای راه اندازی دوباره آن به ایسنا گفت: میراث فرهنگی استان آمادگی کامل دارد که با مالک این بنای تاریخی مذاکراتی داشته باشد، اما متاسفانه علیرغم مکاتباتی که داشته ایم، پای کار نیامده اند.

وی خاطرنشان کرد: صیانت و حفاظت از بنا‌های تاریخی که از ماموریت‌های اصلی میراث فرهنگی است، همیشه با اعمال محدودیت اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید گا‌ها امتیازاتی را به بخش خصوصی بدهیم تا خودش به صیانت و حفاظت بپردازد.

سرپرست میراث فرهنگی استان ادامه داد: در مورد هتل بیستون هم این مسئله را در نظر داریم و می‌توانیم با مالک بنا دوباره مذاکراتی داشته باشیم و به توافقاتی برسیم و حتی بسته‌های پیشنهادی به ما بدهد، اما متاسفانه خودشان تاکنون امتناع کرده اند.

وی از هتل بیستون به عنوان سندی هویتی برای تاریخ شهر کرمانشاه یاد کرد و گفت: هرچند که ما حقوق مالکانه آن را می‌پذیریم، اما برای پاسداشت این بنای تاریخی میراث فرهنگی استان هم حقوقی دارد.

در ادامه پیگیری وضعیت این هتل تاریخی تماس‌هایی با مالک بنا داشتیم که او در پاسخ به سوالات ایسنا گفت که هیچ توضیحی ندارد و میراث فرهنگی استان در جریان کامل مشکلات این بنا قرار دارد.

در پایان باید گفت، بنای ارزشمند و تاریخی هتل بیستون کرمانشاه با معماری زیبا و منحصربفردش امروزه در شرایطی به سر می‌برد که در شان آن نیست و مردم استان هم انتظار دارند که مسئولین استانی و میراث فرهنگی با همراهی با مالک بنا برای نجات آن از این وضعیت گام‌هایی اساسی و جدی را بردارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار