چند وقتی است که سرشماری پرندگان در مکان‌های مخصوص پرواز و فرود آن‌ها در استان کرمانشاه آغاز شده است.
کد خبر: ۱۰۲۳۶۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵ 20 January 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از صدا و سیما، دانه‌های برف آرام آرام بر زمین می‌بارد هوا نسبتا سرد است مه غلیظی سراسر سراب را دربرگرفته صدای اردک‌های مهاجر سکوت آنجا را می‌شکند، آن‌ها روی آب شیرجه می‌زنند و آنگاه زیر نیزار‌ها پناه می‌شوند تا از سرما در امان باشند دو محیط بان با دوربین شکاری تعداد آن‌ها را می‌شمارند یکی دیگر هم با دوربین تلسکوپی از دوردست‌ها روند مهاجرت پرندگان را ثبت می‌کند آن‌ها یک هفته است که سرشماری پرندگان را شروع کرده اند.
این سرشماری هر سال با سرد شدن هوا در بستر رودخانه‌ها پشت دریاچه سد‌ها سراب‌ها و تالاب‌ها انجام می‌شود.
یکی از محیط بانان که تصاویر هوایی از پرندگان می‌گیرد می‌گوید: تاکنون حواصیل، اگرت سرسبز و غاز خاکستری را شناسایی کردند این سرشماری در ۲۱ سایت اصلی در استان کرمانشاه در حال انجام است، اما بعضی از این نقاط مانند بستر رودخانه قره سو خشک شده و پرندگان معمولاً اقامتی مانند سال‌های قبل در این مکان‌ها ندارد. چرا پرندگان مهاجر را سرشماری می‌کنند...
هر سال سرشماری از اواسط دی ماه شروع و تا اواسط بهمن ماه ادامه دارد سراب‌هایی مانند سراب روانسر، سراب نیلوفر، دربند صحنه، سراب طاق بستان، بیستون و تالاب هشیلان از جمله سایت‌های مهم برای سرشماری پرندگان به حساب می‌آید.
اما با توجه به شرایط مساعد معمولاً تالاب هشیلان فرودگاه اصلی پرندگان مهاجر است.
پرندگان چرا مجبور به مهاجرت می‌شوند؟ در پاسخ باید گفت: تغییرات آب و هوایی و به تبع آن کمبود غذا در نواحی سیبری و مناطق شمالی کره زمین پرندگان را وادار به مهاجرت می‌کند آن‌ها به مناطق میانی و جا‌های گرمتر مهاجرت می‌کنند و در مسیرگذرشان به کرمانشاه هم می‌رسند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: تقریبا ۳۵۰ گونه پرنده به کشور وارد می‌شود که ۸۹ گونه آن در کرمانشاه زمستان گذرانی می‌کنند آقای الفتی می‌گوید: این سرشماری شامل پرندگان آبزی و کنار آبزی ست.

اما علت سرشماری پرندگان چیست؟ کارشناسان محیط زیست می‌گویند: در سرشماری پرندگان اطلاعاتی در خصوص نوع، تعداد، گونه‌های پرندگان و روند تغییرات جمعیتی آن‌ها به دست می‌آید نتایج این سرشماری‌ها در برنامه ریزی و حفاظت از گونه‌های پرندگان موثر است. چرا پرندگان مهاجر را سرشماری می‌کنند....
اما چند سالی است تعداد پرندگان مهاجر به استان کمتر شده است که علت اصلی آن تغییرات اقلیمی و خشک سالی است مثلا با وجود بارش برف در چند روز گذشته هنوز جزایرصد گانه تالاب هشیلان که مقصد اصلی پرندگان مهاجر است پر آب نشده است و به همین دلیل امسال بر خلاف سال‌های قبل پرندگان را در دسته‌های بزرگ نمی‌بینیم بلکه محیط بانان آن‌ها را تقریبا یکی یکی می‌شمارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار