مدیرکل محیط زیست استان:
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تقریبا رودخانه‌ای در کرمانشاه نداریم که آلوده به فاضلاب نباشد.
کد خبر: ۱۰۲۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹ 18 January 2022

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، احد جلیلیان در نشست خبری امروز (۲۸ دی) که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد، اشاره‌ای به وضعیت محیط زیست کرمانشاه داشت و افزود: بر اساس استاندارد‌های جهانی باید ۱۰ درصد وسعت استان تحت حفاظت محیط زیست باشد که خوشبختانه اکنون این استاندارد را داریم.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته وسعت مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان ۱۶۳ هزار هکتار برابر با ۶.۷ درصد مساخت استان بود، افزود: از ابتدای امسال ارتقای مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان را شاهد بودیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: اکنون ۲۴۵ هزار هکتار از وسعت استان در قالب مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست است.

جلیلیان از برنامه برای اصلاح حدود برخی از مناطق تحت مدیریت محیط زیست که ارزش اکولوژیک خود را از دست داده و یا مناطق مسکونی در آن‌ها واقع شده هم یاد کرد و گفت: قرار گرفتن در محدوده محیط زیست برای مناطق مسکونی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.

وی معتقد است، چنانچه مناطق اینچنینی از گردونه مدیریت محیط زیست خارج شود، مناطق جدید بکر که دارای غنای حیات وحش است جایگزین خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از تنوع غنی گونه‌های جانوری ساکن در محیط زیست استان هم یاد کرد و افزود: هم اکنون در استان کرمانشاه ۴۸ گونه پستاندار، ۱۸۵ گونه پرنده، ۳۴ گونه دوزیست و ۳۴ گونه خزنده شناسایی شده است.

جلیلیان حفاظت از این تنوع زیستی را کاری دشوار دانست که نیازمند تعداد بیشتری نیرو است و عنوان کرد: متاسفانه اکنون با کمبود نیرو مواجهیم و حفاظت از مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان با کمتر از ۶۰ نیرو انجام می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی و پیگیری برای جذب ۶۷ نیروی محیط‌بان جدید در استان خبر داد که در صورت تحقق پوشش مناطق تحت مدیریت بسیار بهتر خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه سپس از معضلات زیست محیطی استان یاد کرد و آلودگی آب‌ها که عمدتا ناشی از فاضلاب است را یکی از مهمترین آن‌ها برشمرد.

به گفته جلیلیان، در سطح استان کرمانشاه تقریبا هیچ رودخانه‌ای نداریم که آلوده به فاضلاب چه شهری، چه انسانی و... نباشد.

وی با بیان اینکه اکثر رودخانه‌ها به لحاظ ساختاری امکان خودپالایی و کاهش میزان آلودگی که وارد آن‌ها می‌شود را دارند، عنوان کرد:، اما مسئله آنجاست که به دلیل شرایط خشکسالی دبی اکثر رودخانه‌ها افت چشمگیری داشته و همین امر باعث شده آلودگی‌ها خود را بیشتر نشان دهد.

"قره‌سو" بحرانی‌ترین رودخانه کرمانشاه

در ادامه سعید دزفولی نژاد رئیس اداره آزمایشگاه‌های محیط زیست استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه وضعیت همه رودخانه‌های کرمانشاه از نظر آلودگی بد نیست، عنوان کرد: تنها رودخانه قره‌سو است که نسبت به بقیه وضعیت بحرانی‌تری دارد و هم فاضلاب شهری و هم روستایی وارد آن می‌‍شود.

وی گفت: در استان کرمانشاه ۱۴ رودخانه دائمی در جریان است که احتمال ورود فاضلاب به همه آن‌ها وجود دارد، اما این میزان بر اساس استاندارد‌ها و پایش‌هایی که ما انجام می‌دهیم به اندازه‌ای است که امکان استفاده از آب آن‌ها برای آبیاری بخش کشاورزی وجود دارد.

دزفولی نژاد با بیان اینکه استان کرمانشاه از نظر وضعیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب نسبت به اکثر استان‌های همجوار وضعیت بهتری دارد، تاکید کرد: بر اساس آماری که شرکت آب و فاضلاب اعلام کرده هم اکنون هشت تصفیه‌خانه فعال در استان داریم، هفت تصفیه‌خانه در دست احداث است و یازده تصفیه‌خانه نیز در مرحله مطالعات قرار دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار