مدیرکل محیط زیست کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: حق عامه مردم تنفس هوای پاک است و محیط زیستی سالم یکی از عوامل اصلی دستیابی به توسعه پایدار و داشتن جامعه ایی توانمند شمارده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۳۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳ 18 January 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه صبح امروز نشست خبری مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن روز هوای پاک برگزار شد، در این جلسه احد جلیلیان اظهار کرد: هوای پاک حق عامه مردم است ما با دقت وضعیت آلایندگی واحد‌های تولیدی و خدماتی استان را می‌سنجیم، برای داشتن هوای پاک استفاده از وسایل نقلیه عمومی توصیه می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان تصریح کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار و داشتن هوای پاک باید محیط زیست پیرامون خود را از آلودگی‌ها پاک کنیم، کرمانشاه در سطح کشور در زمینه سنجش آلاینده‌های هوا پیشتاز است، اما هنوز جای کار بیشتری دارد، ۹ ایستگاه سنجش آلاینده هوا در شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، پاوه، کنگاور و چار ایستگاه در شهر کرمانشاه مستقر هستند، این دستگاه‌ها بسیار مجهز و پیشرفته هستند به حدی که می‌توانند ذرات را نیز سنجش کنند.

وی افزود: در سال جاری تا دی ماه ۱۹ روز آلودگی هوا در کرمانشاه گزارش شدهتا دی ماه حدود ۱۹ روز داشتیم که عوامل مختلفی از جمله عوامل غیر طبیعی و طبیعی خصوصا در پدیده گرد و غبار در آن دخیل بوده.
ایستگا‌های پایش آلودگی هوا مجهز به پایش آنلاین در صنایع بزرگ مانند صنایع سیمان فعال است و متناسب با صنعت داده‌ها را استخراج و آن را با استاندارد‌ها سنجش می‌کنیم.

این مسئول بیان کرد: لیستی به نام لیست سیاه تهیه شده که در حال حاضر ۴۴ واحد که آلاینده تولید می‌کننددر آن قرار دارد.

وی ضمن اشاره به سند راهبردی توسعه پایدار ابراز کرد: در تمام دنیا این سند را راهبردی برای توانمندسازی یک جامعه پذیرفته اند، توسعه پایدار مترادف با تأمین نیاز‌های نسل جدید بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده برای تأمین نیازهایشان می‌باشد.

وی افزود: توسعه پایدار فصل مشترک رشد اقتصادی با پیشرفت اجتماعی وکارآمدی فعالیت‌های زیست محیطی به شمار می‌آید. رعایت اصول توسعه پایدار و حفظ تنوع زیستی و یا به عبارتی حفظ طبیعت وگسترش فرهنگ آن، معیار‌ای اساسی و مهم برای ارزیابی رشد جوامع می‌باشند.

جلیلیان تصریح کرد:مؤثر‌ترین گام در جهت حفظ محیط زیست، ارزیابی رفتار وعملکرد مردم در رسیدن به اصول اولیه زندگی پایدار می‌باشد، یعنی مردم باید رفتار خود را در برخورد با محیط زیست طوری ارزیابی کنند تا به منش ثابت واصول همزیستی با طبیعت دست یابند، همچنین آموزش محیط زیست می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در تقویت فرهنگ زیست محیطی و رسیدن به اهداف توسعه پایدار دارا باشد، بنابراین برای دست یافتن به توسعه‌ای پایدار یعنی توسعه‌ای با حفظ ارزش‌های زیست محیطی، باید به تغییر در فرهنگ زیستی جوامع پرداخت تا مردم تشکیل دهنده جوامع، منش خود را با پایداری و پویائی طبیعت مورد مطابقت قرار دهند.

وی در ادامه گفت: در جوامعی که که حفاظت محیط زیست به خوبی صورت نگیرد، توسعه پایدار رخ نمی‌دهد، پایه و اساس توسعه و هدایت یک جامعه، داشتن محیط زیستی ایده آل است.

جلیلیان اظهار کرد: برنامه‌های متعدد جهت ارتقاع فرهنگ محیط زیست اجرا شده از جمله ارائه ۳٠٠ بسته آموزشی به مربیان پیش دبستانی، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع هوای پاک ویژه دانش آموزان دبستانی، تجلیل از خانواده شهدای محیط زیست، حضور در خبرنگاری تابناک و ایرنا به نیابت از باقی همکاران، نشست خبری با اصحاب رسانه، برنامه زنده رادیو و تلویزیونی در صدای شهر، معاینه فنی رایگان خودرو‌ها برای سیستم هوای پاک، برنامه پویش بدون خودرو و استفاده از دوچرخه که متاسفانه به لحاظ شرایط جوی برایمان مقدور نشد، تحویل ۱۸ دستگاه موتور سیکلت به گشت‌های نیروی انتظامی به جهت اینکه موتور سوخت کمتری را نسبت به سایر وسیله نقلیه دارد، برگزاری کارگاه آموزشی مخاطرات محیط زیست و آلودگی هوا می‌توان به آن اشاره کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار