مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور:
مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور با تاکید بر اینکه عصاره فعالیت شوراها مصوبات آنها است،گفت: بر اساس قانون اولین وظیفه شوراها انتخاب شهردار بلافاصله بعد از رسمیت یافتن و شروع به کار است.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹ 17 January 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه محمدرضا صمیمی در آیین معارفه شهردار کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴۰۱ شهر در کشور وجود دارد که شورا دارند و شهردار بر مسند کار است، حدود ۵۴ شهر در کشور از جمله کرمانشاه بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند.

صمیمی با بیان اینکه عصاره فعالیت شوراها، مصوبات آنهاست، گفت: در قانون آمده است که هیات های تطبیق در شهرستانها، موضوعات مصوبات شوراهای شهر را از حیث اینکه با قوانین تطبیق یا مغایرت دارد یا نه، بررسی می‌کنند که رئیس دادگستری، فرماندار و نماینده شورا در آن عضویت دارند و هیات تطبیق بخش نیز به مصوبات شوراهای روستایی رسیدگی می کند؛ لذا مصوبات باید با قوانین تطبیق لازم را داشته باشد و از این حیث، نظارت کامل انجام می‌گیرد ما انتظار داریم برای بروز مسائل حقوقی ، این هیات ها ، بیش از پیش فعال تر شوند .

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور اضافه کرد: در خصوص مصوبات شوراها واختلافات و مسائل بوجود آمده احتمالی، در قانون پیش بینی شده است هیات حل اختلاف استان، ورود می کند و پس از صدور رای اولیه نهایتا ، هیات حل اختلاف مرکزی که در وزارت کشور مستقر است ، رای نهایی صادر می شود که در واقع این رای فصل الخطاب نهایی است.

وی گفت: برای شهرداری ها در سطح کشور ۴۰۰ وظیفه و فعالیت تعریف شده، ۳۴ شرح وظیفه برای شوراها در سطح کشور در ماده ۸۰ قانون شورا ها پیش بینی شده که باید این ۴۰۰ وظیفه را پوشش دهد و نشان از اهمیت دو سویه این موضوع است.

صمیمی تصریح کرد: اولین بند در ماده ۸۰، انتخاب شهردار است که بلافاصله بعد از رسمیت یافتن و شروع به کار شورا انجام می شود.

وی در ادامه یادآور شد: پیچیدگی کار در شهرداری ها و رسمیت کار در مدیریت شهرداری مشخص است، یک شهردار می تواند ادعا کند کاری که امروز انجام می دهد با فردا متفاوت است، تمرکز کار شهرداری ها پایین است پیچیدگی، رسمیت و تمرکز از موضوعاتی است که شهرداری باید به آن اهمیت دهد. 

وی در ادامه موضوع شایستگی را تشریح کرد و گفت: شایستگی هایی فردی که منجر به انتخاب نوروزی شد به عنوان شهردار شد، دانش و تجربه، ادراک از محیط است.

صمیمی تصریح کرد: شایستگی سازمانی باید در کنار شایستگی فردی قرار بگیرد یعنی استفاده از منابع و مهارت افراد برای رسیدن به اهداف سازمان، اگر از منابع تحت اختیار به نحو درست استفاده نکنیم شایستگی سازمانی ایجاد نمی شود حتی اگر افراد شایستگی فردی هم داشته باشند.

مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور به شایستگی راهبردی نیز اشاره ای داشت و گفت: شایستگی راهبردی یعنی اختلاط و در آمیختن شایستگی های فردی و سازمانی به نحوی خاص که برتری رقابت آمیز ایجاد کند، شایستگی راهبردی می تواند به شهروندان کمک کند تا به آنچه که طلب دارند و منجر به ایجاد آسایش و رفاه شود، دست یابند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار