کارشناس مسائل چین و اوراسیا در گفتگو با تابناک:
کارشناس مسائل چین و اوراسیا گفت: تعامل با همسایگان و رویکرد متوازن سیاست خارجی و روابط با کشور‌هایی که از نظر هویتی با آن‌ها اختلاف و تعارض نداریم، در دولت سیزدهم یک نگاه راهبردی است.
کد خبر: ۱۰۲۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸ 17 January 2022

مهدی خورسند در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه با اشاره به مذاکرات وین اظهاکرد: در مذاکرات دیپلماتی که دغدغه جامعه جهانی و با حضور قدرت‌های بزرگ دنیا برگزار می‌شود تعاملات و نشست‌های متفاوت دو جانبه و چند جانبه بین اعضای شرکت کننده در مذاکرات امری طبیعی و مرسوم است.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سرفصل قرار دادن جمهوری اسلامی ایران برای اولویت بخشیدن به تعاملات منطقه‌ای با همسایگان و همچنین نگاه این دولت به متوازن سازی سیاست خارجی و روابط راهبردی با کشور‌هایی که از نظر هویتی با آن‌ها اختلاف و تعارض نداریم، مثل چین و روسیه است.

کارشناس مسائل چین و اوراسیا تصریح کرد: در طول ۴٠ سال گذشته همواره در جهت اعتماد سازی غربی‌ها تلاش کردیم، اما این تلاش ما به دلیل اختلافات ماهیتی، نظم بین المللی غربی موجود در دنیا و از سوی دیگر نظم آسیایی در نهایت بی نتیجه ماند و امروز راهبردی که دولت سیزدهم در حال پیگیری است، راهبردی است که می‌تواند منافع ملی را حفظ و سبب متنوع سازی هم پیمانان ما می‌شود، برخی کشور‌های غربی از این موضوع احساس خطر کرده و می‌توان نتیجه این احساس خطر را در رسانه‌های غرب گرا مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات وین افکار عمومی را به سمتی هدایت کردند که گویی جمهوری اسلامی ایران عنان کار و استقلال خود را در اختیار روس‌ها و چینی‌ها قرار داده تا از جانب ایران سخن بگویند که البته سیاست استقلال و عدم تابعیت از یک کشور خاص در دستور کار است و اجرایی شده است.

خورسند همچنین تصریح کرد: روس‌ها برای این که این مذاکرات به نتیجه برسد، نقش میانجی را بر عهده گرفتند و اقداماتی را در این زمینه انجام می‌دادند تا تنش‌ها کاهش یافته و مذاکرات سریع‌تر به نتیجه برسد و اقداماتشان کاملا هماهنگ با جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکرات بوده است.

وی ادامه داد: می‌توان گفت در چند سال گذشته روسیه نقش حمایتی را در عرصه‌های بین المللی در مورد ایران انجام داده، خصوصا در مذاکرات وین که با قدرت و تشر به طرف غربی از ایران حمایت و اقدامات قابل تحسینی انجام داده است.

کارشناس مسائل چین و اوراسیا گفت: در برنامه راهبردی قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین بحث حمایت و هم پوشانی ایران و چین در مناسبت‌های بین المللی و در تعاملات نهاد‌های منطقه‌ای و بین المللی مورد تاکید قرار گرفته و این هم پوشانی‌ها امری طبیعی، برای کشور‌ها در عرصه روابط بین الملل و در راستای منافع دو کشور است.

وی افزود: ما نباید برای فرار از غربی‌ها به سمت شرقی‌ها برویم بلکه باید یک توازن بین شرق و غرب ایجاد شود، روس‌ها به دنبال منافع اقتصادی و سیاسی خود هستند و چین و روسیه برای ادامه مسیر رشد و توسعه به ظرفیت و توانمندی و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا به شدت نیازمند هستند و باید در عرصه معاملات با شرقی‌ها این موارد را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم حداکثر منافع ملی را به دست آوریم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار