رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه معتقد است، با حذف ارز 4200 تومانی شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی و حذف این محصولات از سبد غذایی مردم هستیم.
کد خبر: ۱۰۲۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸ 09 January 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، سید مهدی افخمی با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی به جهت رانت و سوءاستفاده‌ای که از آن صورت گرفته باید حتما انجام شود و مخالفتی با اجرای این طرح نیست، ادامه داد: اما در کنار این تصمیم باید فکری به حالا کالاهای مورد نیاز مردم خصوصا آنچه که با سلامتشان در ارتباط است، بشود.

وی محصولات لبنی را از جمله مهمترین این کالاها دانست و خاطرنشان کرد: قطعا با حذف ارز 4200 تومانی قیمت شیرخام از رقم فعلی 7100 تا 7200 تومان بالاتر خواهد رفت، اما میزان افزایش آن فعلا قابل پیش‌بینی نیست.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه از سهم حدود 70 تا 80 درصدی شیرخام در قیمت تمام شده محصولات لبنی یاد کرد و ادامه داد: قطعا با افزایش قیمت شیر خام که ناشی از گران شدن نهاده‌های دامی وارداتی است، شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی هم خواهیم بود.

وی اولین پیامد گران شدن لبنیات را کاهش سهم آن از سبد خانوارها دانست و یادآور شد: چون لبنیات قوت غالب مردم نیست، آسانتر از سایر کالاهای اساسی از سبد مردم کنار می‌رود.

افخمی از تجربیات گذشته که در زمینه حذف یارانه محصولات لبنی رخ داده یاد کرد که باعث کاهش سهم این محصولات از سفره مردم شد و گفت: اکنون ممکن است این تجربه دوباره تکرار شود.

وی افزود: سال 1389 شیر یارانه‌ای حذف شد و در  کنار آن به مردم یارانه 45 هزار و 500 تومانی دادند که اگرچه آن زمان رقم مناسبی بود، اما اکنون و با نرخ تورمی که شاهدیم پول یک دبه ماست هم نیست.

رئیس انجمن صنایع لبنی کرمانشاه اضافه کرد: پس از آن شیر مدارس که 90 نوبت در سال بود به تدریج حذف شود و اکنون اگر با حذف ارز 4200 تومانی دوباره قیمت شیر و محصولات لبنی بالا برود، باز هم سهم لبنیات از سفره مردم کمتر می‌شود.

افخمی از اهمیت محصولات لبنی یاد کرد که به صورت مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و اضافه کرد: تبعات حذف تدریجی لبنیات از سفره‌های مردم چیزی نیست که امروز و فردا مشخص شود، اما در بلندمدت خود را نشان می‌دهد.

وی معتقد است، گران شدن محصولات لبنی قطعا اقشار متوسط و ضعیف را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد و کارگری که ماهی سه تا چهار میلیون تومان درآمد دارد، دیگر امکان خرید لبنیات را نخواهد داشت.

رئیس انجمن صنایع لبنی کرمانشاه راهکار مدیریت این شرایط را در نظر گرفتن برنامه‌های حمایتی برای محصولات لبنی و اختصاص یارانه دانست و تاکید کرد: حتی در کشورهای پیشرفته هم برای محصولات مهمی مانند لبنیات یارانه اختصاص می‌یابد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار