مسؤول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
مسؤول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مرگ مغزی وقتی ایجاد می‌شود که عملکرد تمام قسمت‌های مغز بدون بازگشت از بین برود، ولی در کما امکان بازگشت وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۱۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵ 07 December 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، بهنام روندی اهدای عضو را امری خداپسندانه دانست و گفت: ۲۵ هزار بیمار در کشور که سلامتی آن‌ها در گرو عمل پیوند است، داریم.

وی ادامه داد: تنها راه درمان این بیماران انجام پیوند عضو است و تنها با اهدای عضو است که زندگی را می‌توان به آن‌ها هدیه داد.

مسؤول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: پیوند عضو در ایران از سال‌های پیش در حال انجام است و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در این راستا به طور تخصصی در سال ۹۷، با دعوت از اساتید بین‌المللی به ۱۵۰ نفر از پرسنل حرفه‌ای خود را در قالب یک دوره آموزش تخصصی در زمینه اهدای عضو ارائه داد که الان این نیرو‌ها در تمام مرکز درمانی علاوه بر وظایف خود در حال انجام خدمت در این مقوله نیز هستند.

وی در توضیح تشخیص و شناسایی بیمار مرگ مغزی اضافه کرد: تیم دوره دیده ۱۵۰ نفره به طور روزانه بخش‌ها بیمارستان‌ها به ویژه آی. سی. یو‌ها را راپایش می‌کنند و بیمارانی که دارای کاهش سطح هوشیاری و همچنین بیماران با احتمال مرگ مغزی را شناسایی می‌کنند.

روندی خاطرنشان کرد: پس از تشخیص، آزمایش‌های تخصصی توسط تیم حرفه‌ای شروع و پس از تأیید، بیمار به تیم تایید کننده مرگ مغزی متشکل از پنج متخصص شامل یک متخصص داخلی، بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب و متخصص پزشک قانونی است؛ معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: هر کدام از این متخصص بر بالین بیمار حاضر می‌شوند تست‌ها و آزمایشات مربوطه را انجام می‌دهند و هنگامی که چهار متخصص مرگ مغزی را تأیید کردند در پایان کار متخصص پزشک قانونی به عنوان نفر پنجم پس از بررسی لازم مرگ مغزی را تأیید می‌کند و از قاضی کشکیک و دادستانی شهر دستور قضایی برای این قضیه اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: تیم رضایت گیرنده از خانواده مرگ مغزی در دانشگاه با خانواده ملاقات می‌کنند و وضعیت بیماری را شرح می‌دهند تا بتوانند خانواده را ترغیب به تصمیم بزرگ و ایثارگرانه برای نجات بیماران دیگر کنند.

این مسؤول در تعریف مرگ مغزی و تفاوت آن با کما، گفت: مرگ مغزی وقتی ایجاد می‌شود که عملکرد تمام قسمت‌های مغز بدون بازگشت از بین برود و دیگر امکان تنفس خودبه خودی وجود نداشته باشد بطوریکه با جدا کردن بیمار از دستگاه تنفسی مرگ حادث شود.

وی اضافه کرد: واژه کما برای بیمارانی اطلاق می‌شود که به دلایل مختلفی از جمله آسیب‌های جسمی، مغزی و حتی مسمومیت‌هایی دچار خواب آلودگی شدید و کاهش هوشیاری می‌شوند و در این حالت عملکرد تمام قسمت‌های مغز از بین نمی‌رود و فقط ممکن است اختلال در عملکرد یکی از بخش‌های مغز به‌وجود آید که قابل بازگشت خواهد بود و امکان بازگشت بیمار وجود دارد.

روندی در خصوص بیماران کرونایی متصل به دستگاه ونتیلاتور، گفت: در بیماری کرونایی و بسیاری از بیماری‌های دیگر که ارگان دیگر به جز مغز آسیب می‌بییند و دچار اختلال عملکرد می‌شود که ممکن است این آسیب غیرقابل برگشت هم باشد واژه مرگ مغزی اطلاق نمی‌شود، چون آسیب و علت مرگ از ارگانی غیر از مغز است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار