یک فعال صنعت قطعات خودرو معتقد است، طرح واردات مشروط خودرو اگر به درستی اجرا شود می‌تواند زمینه‌ساز ارتقا تکنولوژی صنعت خودرو و قطعات خودرو کشور باشد.
کد خبر: ۱۰۱۴۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶ 07 December 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، عباس مومیوند از طرح واردات در برابر صادرات خودرو و قطعات یاد کرد و افزود: این طرح در مجموع مثبت است و می‌تواند به صنعت خودرو و قطعه سازی ایران کمک کند، به شرط آنکه به درستی اجرا شود.

وی یکی از ملزومات اجرای صحیح این طرح را جلوگیری از ایجاد رانت و انحصار واردات خودرو برای عده‌ای خاص دانست و عنوان کرد: اگر قرار است این طرح موفق باشد، نباید اجازه داد زمینه سواستفاده در آن فراهم شود.

عضو هیات مدیره کارخانه مارپیچ باختر با بیان اینکه اجرای درست این طرح ملزومات دیگری هم نیاز دارد تا بتواند به اهداف واقعی خود برسد، خاطرنشان کرد: اگر قرار به صادرات خودرو و قطعات باشد، باید چلش‌هایی که امروزه صنعت خودرو و قطعات در داخل کشور با آن مواجهند، مرتفع شود.

مومیوند از مشکلاتی که امروز قطعه‌سازان با آن مواجهند یاد کرد و در اختیار نداشتن تکنولوژی و ماشین آلات به روز، عدم دسترسی به مواد اولیه با کیفیت، مشکل طراحی و تکوین محصول که از طریق خودروسازان به قطعه سازان اعلام می‌شود و ... را از جمله این موارد دانست و اضافه کرد: شرایط تحریم نیز بر دشواری فعالیت قطعه‌سازان بی تاثیر نیست.

این فعال صنعت قطعه سازی خودرو معتقد است، برای اینکه بتوانیم خودرو و قطعات خودرو تولیدی ایران را راهی بازار‌های جهانی کنیم و در قبال آن واردات داشته باشیم باید ابتدا این مشکلات مرتفع شود.

مومیوند نخستین راهکار برای رفع این مشکلات را فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری خودرو اعلام کرد و ادامه داد: در این صورت خودروسازان دیگر با زیان انباشته مواجه نیستند و می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و از سوی دیگر امکان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان فراهم خواهد شد و قطعه‌سازان نیز تولید را بالا می‌برند.

وی با بیان اینکه نتیجه این شرایط افزایش تولید خودرو و قطعه در کشور است، افزود: اکنون نزدیک به ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل کمبود قطعه کف پارکینگ‌ها مانده و اگر قیمت‌گذاری دستوری اصلاح شود تمامی این خودرو‌ها روانه بازار خواهند شد.

مدیرکارخانه مارپیچ باختر اضافه کرد: مسئله اصلی تولید خودرو و قطعات در کشور کمبود نقدینگی است و اگر قیمت‌گذاری اصلاح شود ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو در ایران وجود دارد.

به گفته مومیوند، اگر جلوی زیان خودروسازان گرفته شود، سالیانه حدود دو میلیون خودرو در کشور تولید می‌شود که به راحتی نیاز داخل را برطرف کرده و امکان صادرات بخشی قابل توجهی از آن یه کشور‌های همسایه و دیگر کشور‌ها مهیا است.

وی سپس از از مزایای اجرای طرح واردات مشروط خودرو به شرط آنکه سایر مسائل جانبی آن حل شود هم یاد کرد و افزود: وارد شدن خودرو به کشور در برابر صادرات باعث می‌شود انحصاری که اکنون در بازار خودرو‌های خارجی در ایران ایجاد شده و این خودرو‌ها با قیمت گزاف به دست مردم می‌رسد، شکسته شود.

به گفته این فعال صنعت قطعات خودرو، از سوی دیگر وقتی که خودرو‌های خارجی با قیمت مناسب وارد بازار داخل شود، خودروسازان داخلی هم ناچار به ارتقا کیفیت و تکنولوژی خود خواهند بود تا بتوانند با تولیدات خارجی رقابت کنند.

مومیوند از تاثیر این طرح بر ارتقا تکنولوژی صنعت قطعه سازی ایران هم یاد کرد و افزود: وقتی قطعه سازان بنا به صادر کردن تولیدات خود داشته باشند، برای اینکه بتوانند در بازار‌های جهانی رقابت کنند ناگزیر به افزایش کیفیت تولیدات خود هستند.

وی معتقد است، راهیابی قطعات خودرو کارخانجات ایران به بازار‌های جهانی ارزآوری و تامین نقدینگی قابل توجهی برای کارخانجات قطعه سازی دارد و آن‌ها را از وضعیت نامناسب فعلی نجات می‌دهد.

عضو هیات مدیره کارخانه مارپیچ باختر با اشاره به وجود ۱۲۰۰ واحد قطعه سازی در ایران که حدود ۷۰۰ مورد از آن‌ها با خودروسازان داخلی کار می‌کنند، گفت: حدود نیمی از این ۷۰۰ واحد راکد هستند.

مومیوند اظهار کرد: با اجرای این طرح هم این صنایع احیا خواهند شد و هم حدود ۲۰۰ هزار نفر نیروی کار تعدیل شده در کارخانجات تولید قطعه به کار برمی‌گردند.

وی گفت: مجموع این موارد نشان می‌دهد که طرح واردات مشروط خودرو طرح مثبتی است، به شرط آنکه همه ملزومات آن فراهم شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار