نماینده ایران در کمیته جهانی یولاف:
نماینده ایران در کمیته جهانی یولاف به برنامه توسعه کشت این محصول در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: طبق برنامه تا سال ۱۴۰۳ میزان کشت این محصول را به ۱۲۰۰ تن افرایش خواهیم داد.
کد خبر: ۱۰۱۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱ 05 December 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، دکتر صحبت بهرامی نژاد در مراسم رونمایی از دو رقم یولاف در کرمانشاه که در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه رازی برگزار شد، بااشاره به رویش یولاف وحشی در ایران از سال‌های دور، اظهار کرد: کشاورزان کشورمان همواره با یولاف وحشی به عنوان یک علف هرز مبارزه می‌کردند و یولاف زراعی هم از حدود ۳۰ تا ۴۰ سال پیش بصورت بسیار محدود کشت می‌شد.

وی ادامه داد: کشاورزان کشورمان هیچ گاه به اهمیت این محصول پی نبرده بودند، بنابراین کشت آن مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

مجری اجرای طرح کشت یولاف در کرمانشاه تصریح کرد: سال ۱۳۸۵ پس از اینکه تحصیلاتم را در مقطع دکتری در استرالیا با تحقیقاتی که روی یولاف انجام داده بودم به پایان رساندم، با بازگشت به کرمانشاه تحقیقاتی را در خصوص امکان کشت این محصول در استان انجام دادم.

وی با بیان اینکه این تحقیقات به مدت هشت سال ادامه داشته، افزود: در نهایت متوجه شدیم که پتانسیل بسیار بالایی برای کشت این محصول داریم و می‌تواند در امنیت و ایمنی غذایی کمک زیادی به ما داشته باشد، چراکه طبق بررسی‌ها سالم بودن و سلامت محور بودن این محصول به اثبات رسیده است.

بهرامی نژاد ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ و پس از اینکه به این نتیجه رسیدیم می‌توانیم اقلام یولاف را در کرمانشاه کشت کنیم، اقدامات اصلاحی دیگری روی این اقلام انجام دادیم و سرانجام زمینه آشنایی کشاورزان را با آن فراهم کردیم و کشت صورت گرفت، اما در ادامه یک مشکل وجود داشت و اینکه کشاورزان محصولات خود را کجا باید می‌فروختند درحالی که هیچ مرکز خریدی برای آن در کشور نداشتیم، بنابراین دست به تاسیس یک شرکت دانش بنیان زدیم تا محصولات را خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در ایران دو رقم به عنوان اولین ارقام یولاف به کشاورزان معرفی شده، اضافه کرد: از آنجایی که در ایران قیمت تضمینی برای خرید یولاف وجود نداشت، لذا این محصول را ۲۰ درصد بالاتر از قیمت تضمینی گندم از کشاورزان خریداری می‌کنیم و ۵۰ درصد هزینه حمل به محل فرآوری هم به کشاورزان پرداخت می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه بااشاره به حمایت‌های دانشکده کشاورزی این دانشگاه و پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی در اجرای این طرح، عنوان کرد: در حال حاضر به یکی از توزیع کنندگان اصلی یولاف در کشور تبدیل شده ایم و از آنجایی که طبق آمار‌ها در شش، هفت ماهه امسال بصورت غیر رسمی حدود ۱۷۰۰ تن یولاف به کشور وارد شده و باعث خروج ارز شده، که با توسعه کشت این محصول هم می‌توانیم از خروج ارز جلوگیری کنیم و هم ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی ایجاد کنیم.

وی سطح زیر کشت امسال این محصول در استان را حدود ۵۵ هکتار اعلام کرد و گفت: طبق برنامه تا سال ۱۴۰۳ میزان تولید یولاف در استان را به حدود ۱۲۰۰ تن افرایش خواهیم داد.

بهرامی نژاد در ادامه در خصوص تعداد ارقام موجود یولاف در استان هم اظهار کرد: در بانک بذر استرالیا حدود یازده هزار رقم یولاف وجود دارد که با تفاهم نامه‌ای که با آن‌ها داشتیم حدود ۴۰۰ رقم آن را به ایران آورده ایم که در حال انجام تحقیقات روی آن‌ها هستیم و تاکنون دو رقم آن به کشاورزان معرفی شده است.

نماینده ایران در کمیته جهانی یولاف در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت این محصول گیاهی اشاره کرد و افزود: مهمترین و اصلی‌ترین مورد استفاده از یولاف در دارو‌های بیماران قلبی و عروقی است و از طرفی اگر حدود ۴۰ گرم یولاف در جیره غذایی روزانه قرار گیرد می‌تواند تا ۲۶ درصد از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند.

وی ادامه داد: همچنین برای بیماران سلیاکی هم که نمی‌توانند نان گندم معمولی بخورند، یولاف جایگزین مناسبی است و از چاقی هم پیشگیری می‌کند.

بهرامی نژاد با بیان اینکه یولاف برای پیشگیری از بیماری‌های پوستی هم مناسب است، عنوان کرد: در این راستا در حال حاضر روی تولید ماسک‌های آرایشی و بهداشتی و شوینده‌ها از یولاف ورود کرده ایم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار