رئیس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه
رئیس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از در دستورکار قرار گرفتن راه اندازی اولین موزه مطبخ کشور در کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۱۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹ 30 November 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، اکرم طهماسبی با اشاره به گستردگی و تنوع غذا‌های سنتی در کرمانشاه، اظهارکرد: براین اساس برنامه راه اندازی موزه مطبخ در استان را در دستورکار قرار داده ایم.

وی افزود: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده این موزه قرار است در اقامتگاه بوم گردی میلکان واقع در شهرستان دالاهو به عنوان مکانی که غذ‌های سنتی زیادی در آن پخت و سرو می‌شود، راه اندازی شود.

رئیس گروه موزه‌های استان با بیان اینکه موزه مطبخ کرمانشاه موزه‌ای زنده خواهد بود، گفت: این موزه اولین موزه مطبخ کشور خواهد بود که در آن علاوه بر مستندات مربوط به دستور پخت، لوح ثبتی و فیلم‌های مربوط به تهیه غذاها، سرو آن‌ها نیز برای گردشگران انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این موزه حدود ۴۵ نوع غذای سنتی بومی منطقه پخت می‌شود که تاکنون تعدادی از آن‌ها به ثبت ملی رسیده اند و تعدادی دیگر نیز در آینده‌ای نزدیک به ثبت ملی خواهند رسید.

طهماسبی تصریح کرد: تعدادی از غذا‌های محلی که در این اقامتگاه بوم گردی سرو می‌شود، قرار است در قالب برنامه ثبت ملی ۱۰۰ خوراک کرمانشاه در فهرست آثار ملی ناملموس قرار گیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه معرفی کرمانشاه به عنوان شهر خوراک از سوی سازمان یونسکو زمینه رونق گردشگری غذا را فراهم کرده، یادآورشد: تاکنون حدود ۱۲ نوع خوراکی کرمانشاه همچون خورش خلال، دنده کباب، چندنوع نان، نان برنجی، کاک و ... به ثبت ملی رسیده اند که اکثر آن‌ها آوازه زیادی در ایران دارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار