نشست و نقد و بررسی کتاب «قرآن و جهان‌های موازی» روز پنجشنبه ۴ آذر در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۱۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 26 November 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، این نشست با حضور اساتید و پژوهشگران، اسفندیار رشیدی، شاعر و پژوهشگر؛ رضا کریمی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر، دکترای تفسیر تطبیقی و معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه؛ مریم محبی پور، پژوهشگر و دانشجوی دکترای الهیات و معارف اسلامی، مدرس دانشگاه؛ میلاد پروینی، پژوهشگر و دکترای فیزیک و دیگر اساتید و کارشناسان در روز پنجشنبه ۴ آذر ماه سال جاری در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه به صورت حضوری و پخش زنده در فضای اینستاگرام و اسکای روم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سعید گراوندی، نویسنده اثر، گفت: تاکنون علی رغم عنایت برخی اساتید در کشور، در کرمانشاه توجه جدی به این اثر نشده بود و به همین دلیل از برگزارکنندگان این نشست تشکر می‌کنم.

گراوندی در ادامه در خصوص کلیات اثر خود گفت: نگرش صحیح به جهان این است که در بررسی جزئیات بتوانیم به کل برسیم و برعکس. در کتابم به دنبال این نگرش بودم و البته این با نگاه جزئی نگرانه نیوتنی تفاوت دارد و هر جا این نگاه نیوتنی حاکم شده موجب شد تا نگاه ما سوی ماوراء فراتر نرود چرا که مکانیک کوانتومی در حد منظومه شمسی پیش می‌رود.

وی افزود: گفته اند زیباترین چیزی که بشر خلق کرده است نسبیت عام است و انیشتین هم متوجه تأثیرگذاری این نظریه شد و به دنبال این بود تا معادله‌ای طراحی کند تا نه تنها کیهان بلکه همه زندگی را با آن توضیح دهد، ولی ناکام ماند، اما بعد از کسانی این نظریه را ادامه دادند و گفتند تقارن ابتدایی جهان رفته رفته شکسته شده است و نکته مهمی که در کتاب نگفتم این است که بعد از شکستن این تقارن جهان‌های موازی متولد شدند. گراوندی همچنین افزود: فصل چهارم اثر من فرضیه و تأویل قرآن است و در آن گفته ام که در قرآن تمام کائنات با واژه سماوات و ارض بیان شده است.

در ادامه رضاکریمی، مدرس دانشگاه و معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی گفت: من از دریچه قرآن به این اثر نگاه می‌کنم و برای بررسی چنین آثاری که به مطالعات تطبیقی قرآن و علم می‌پردازند پاسخ به دو مسئله ضروری است: اول اینکه آیا قرآن کتابی علمی نیست؟ و دوم اینکه مقدمات و لوازم مطالعات تطبیقی قرآنی چیست؟

کریمی ادامه داد: آیا قرآن کتابی علمی نیست؟ برخی از بزرگان معتقدند قرآن کتاب هدایت است نه علم و اگر از مسائل علمی خلقت سخن گفته از جهت توحیدی بوده نه علمی. اما برخی از علما مانند آیت الله جوادی آملی نظراً یا عملاً نشان داده اند که می‌تواند مسائل علمی را از آیات قران استخراج کرد.

وی اقزود: یکی از نکات مهم و مقدمات لازم در مطالعات تطبیقی بین قرآن علم مدرن توجه به جهت دارى علوم است و اینکه هر علمی در عالم خاص خود و بر اساس مبانی و پیش فرض هایش رشد کرده است مثلاً در کتاب طی الارض با تله پورتیشن تطبیق داده شده است، اما آیا این کار بدون سلوک انفسی و فقط با آزمایشات علمی ممکن است؟ در مبانی مادی گرایانه علم قدرت بر اساس انرژی تعریف می‌شود در حالی که نوعی دیگر از قدرت در اثر آزادی از ماده و تعلقات دنیوی به دست می‌آید که باید در تطبیق علم و قرآن تکلیف آن را روشن کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آیه رتق و فتق یکی از مهم‌ترین آیات قرآن با یک موضوع علمی است که قابلیت مطالعات تطبیقی دارد. در کتاب آمده که رتق یعنی پیوستگی وتقارن و فتق یعنی گسستگی، اما این بحث با توجه به مباحث لغوی و تفسیری پیش نمی‌رود. مثلاً علامه حسن زاده آملی بحث دحوالارض را به این مسئله ربط داده و نتایج شگفت انگیزی گرفته است که نویسنده در کتاب به آن نپرداخته است.

وی در پایان گفت: در کتاب قرآن و جهان‌های موازی، بیشتر مباحث مربوط به فیزیک است و مطالب قرآنی تفصیل بیشتری نیاز دارند تا حداقل نسبت مباحث در هردو موضوع به تعادل برسد.

مریم محبی پور، دانشجوی دکتری الهیات و معارف اسلامی دیگر سخنران این نشست بود که گفت: شجاعت و خلاقیت نویسنده در بیان مطالب نو تحسین برانگیز است و نقطه قوت ایشان این است که در بیان مباحث فیزیک به منابع اصلی ارجاع می‌دهند.

وی افزود: فیزیک کوانتوم دولبه دارد، ولی آقای گراوندی به لبه معنوی و قرآنی آن معتقدند. محبی پور افزود: مزیت دیگر اثر این است که معتقد به ترادف لغات نبوده و بین سه واژه بدیع، خالق و فاطر تفکیک کرده است هر چند از لغت نامه‌ها کمتر استفاده کرده و همچنین به احادیث در پژوهش خود ارجاع نداده اند.

در ادامه میلاد پروینی، دانشجوی دکتری فیزیک، گفت: این اثر مطالب تازه‌ای برای من داشت، ولی با ابهاماتی همراه بود از جمله اینکه سادگی را با زیبایی تفسیر کرده در حالی که بعضی قوانین فیزیک مثل قانون دوم نیوتن نه ساده است و نه زیبا. وی افزود: فکر می‌کنم تله پورتیشین با طی الارض متفاوت باشد، چرا که مربوط به عالم ملکوت است و در قانون فیزیک متفاوت است.

اسفندیار رشیدی، شاعر و پژوهشگر گفت: یکی از خوبی‌های این کتاب تصریح به این شعر مولاناست که «چو بیش از صدجهان دارم چرا در یک جهان باشم...» و بخشی از شخصیت نویسنده هم شاعر بودن اوست که به شهود شاعرانه او کمک کرده است. وی افزود: البته شهود شاعرانه فقط مخصوص شاعران نیست و همه می‌توانند به این شهود برسند. اختراع کلمه جهان‌های موازی بخشی از تاریکی‌های ذهن بشر را روشن می‌کند و شاید مولانا هم به صورت شهودی با این اصطلاح آشنا بوده است.

در پایان گراوندی به جمع بندی مطالب مطرح شده پرداخت و گفت: به جهت نیاز مخاطب برای ساده سازی مباحث مطالب فیزیکی را بیشتر توضیح داد و ده سال است در فیزیک پژوهش می‌کنم و به دنبال این بود مطالب دشوار را به صورت ساده بیان کنم. وی افزود: تقارن در فیزیک با تقارن هندسی متفاوت است و برای یک فیزیکدان تقارن زیبایی است و او به دنبال یک معادله کوتاه برای توضیح همه اجزای جهان است. گراوندی ادامه داد: اگر فلسفه شرق نبود مکانیک کوانتوم هم نبود و اگر سوره فجر نبود من این کتاب را نمی‌نوشتم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار