مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه
مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با اشاره به دپو نزدیک به ۴۰۰ هزار تن کود کمپوست در شرکت بازیافت کرمانشاه، گفت: این در حالیست که اراضی کشاورزی ما به شدت تشنه استفاده از کمپوست هستند و تمامی مواد آلی خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۱۰۱۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴ 24 November 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، هایده شیرزادی با بیان اینکه هم اکنون با فعالیت شرکت بازیافت کرمانشاه حجم قابل توجهی از کمپوست از محل زباله‌های خانگی تولید می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار تن کمپوست دپو شده داریم که متاسفانه به مصرف کشاورزان نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم کمپوست بیش از هزار تومان است، عنوان کرد: اگر یارانه‌ای که شهرداری بابت مدیریت پسماند می‌دهد را لحاظ کنیم، هزینه تولید کمپوست ۶۰۰ تومان خواهد شد. با این حال حاضریم کمپوست تولیدی را با قیمت کیلویی ۳۰۰ تومان و حتی برای برخی از انواع کمپوست کیلویی ۱۵۰ تومان به کشاورزان بدهیم، اما مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و این در حالیست که کمپوست تولیدی شرکت ما تمام استاندارد‌های لازم را دارد.

شیرزادی از دلایلی که باعث شده کشاورزان سراغ کود کمپوست نروند هم یاد کرد و ادامه داد: جا نیفتادن فرهنگ استفاده از کمپوست از مهمترین این موارد است و متاسفانه آگاهی لازم در این زمینه به کشاورزان داده نشده که کود کمپوست چقدر در افزایش تولید محصول و ارتقا کیفیت خاک حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با بیان اینکه جهاد کشاورزی باید بابت کود کمپوست به کشاورزان یارانه بدهد و کشاورزان فقط هزینه حمل و نقل را بپردازند، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی پنج دهه بابت کود‌های شیمیایی یارانه داده که باعث شده تمام زمین‌های کشاورزی مسموم شود و خاک کیفیت خود را از دست بدهد. حالا وقت آن رسیده که این یارانه بابت کود کمپوست پرداخت شود.

شیرزادی از پیگیری‌های متعددی که در این زمینه صورت گرفت هم یاد کرد و افزود: چند سال قبل تفاهم نامه‌ای بین استانداری، جهاد کشاورزی، شهرداری و شرکت بازیافت کرمانشاه منعقد شد که بر اساس آن بابت کود کمپوست به کشاورزان یارانه پرداخت کند، اما با روی کار آمدن رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان این قرارداد نقض شد و حتی پول کمپوستی که فروخته بودیم را هم به سختی گرفتیم.

وی تاکید کرد: از آن زمان هر پیگیری که برای عرضه کود کمپوست انجام دادیم، به نتیجه نرسید.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه تنها راهکار برون رفت از این وضعیت را فرهنگسازی برای استفاده از کود کمپوست بین کشاورزان و همچنین اختصاص یارانه دانست و اضافه کرد: اگر کشاورزان بدانند کمپوست چقدر برای خاک اهمیت دارد، قطعا دیگر سراغ کود‌های شیمیایی نمی‌روند.

وی عنوان کرد: همچنین شهرداری هم باید هزینه پسماند را از مردم بگیرد تا بتواند آن را به عنوان یارانه به دست کشاورزان برساند.

شیرزادی از مزایای استفاده از کود کمپوست هم یاد کرد و با بیان اینکه عمده خاک‌های نقاط مختلف ایران و کرمانشاه مواد آلی و حاصلخیزی خود را از دست داده اند، گفت: ورود کمپوست به خاک باعث می‌شود فاصله بین ذرات خاک ایجاد شده و خاک از به هم چسبیدگی فاصله بگیرد، در نتیجه هوا وارد خاک شده و خاک و میلیون‌ها میکروارگانیسمی که در آن وجود دارد تنفس خواهند کرد.

وی تولید " هوموس" را نتیجه تنفس خاک و فعالیت میکروارگانیسم‌ها دانست و خاطرنشان کرد: هوموس همان ماده‌ای است که به گیاه کاشته شده ارزش غذایی می‌دهد.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه اضافه کرد: به علاوه کمپوست ظرفیت نگهداری رطوبت خاک را بالا می‌برد و این امر کمک می‌کند مصرف آب در زمین کشاورزی به یک سوم کاهش پیدا کند.

شیرزادی معتقد است، اگر برای یک زمین کشاورزی چهار دوره متوالی از کمپوست استفاده شود، آن خاک دیگر نیازی به هیچ کود شیمیایی نخواهد داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه، اگر این روند استفاده از کود‌های شیمیایی ادامه پیدا کند در آینده نه چندان دور در کنار بحران آب، بحران خاک را خواهیم داشت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار