رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه میانگین تجویز نسخ حاوی آنتی بیوتیک در کشور را ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در کرمانشاه نیز در حد میانگین کشوری است.
کد خبر: ۱۰۱۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶ 24 November 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، وریا رحیمی گفت: با توجه به اهمیت دارویی آنتی بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های ۴۰ درصد نسخه‌های پزشکان حاوی آنتی بیوتیک استعفونی و برای جلوگیری از مصرف بی رویه این دارو‌ها هر سال یک هفته برای آگاهی در مورد این دارو‌ها از طرف سازمان جهانی بهداشت مشخص شده است که در ایران برابر با ۲۸ آبان تا ۴ آذر است.

وی افزود: علت این نامگذاری آن است که اگر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک داشته باشیم علاوه بر عوارضی که به بدن فرد وارد می‌کند، باعث ایجاد مقاومت میکروبی می‌شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: مقاومت میکروبی به این معنی است که باکتری‌های عامل بیماری راه مبارزه با آنتی بیوتیک‌ها را یاد می‌گیرند، در نتیجه تغییراتی که انجام می‌شود دارو روی این باکتری‌ها بی اثر می‌شود.

رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: سرماخوردگی، آنفلوا نزا، بیماری کرونا، بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفسی و منشا گوارشی برونشیت و اسهال‌های ویروسی در اطفال از آن دسته بیماری‌هایی هستند که مصرف آنتی بیوتیک‌ها هیچ تأثیری در بهبودی بیماری ندارد بلکه مقاومت میکروبی ایجاد می‌کنند.

رحیمی با بیان اینکه منشا این بیماری‌ها عموما ویروسی است، گفت: آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند عوارضی هم، چون حساسیت‌های پوستی، مشکلات تنفسی، تهوع، استفراغ و در موارد حاد از بین بردن فلور طبیعی دستگاه گوارش ایجاد کند.

وی با هشدار در مورد عوارض مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک‌ها گفت: بیماران در مراجعه به پزشک نباید اصرار به تجویز آنتی بیوتیک داشته باشند، بلکه پزشک باید بر اساس شرح حال بیمار دارو تجویز کند.

رحیمی افزود: توصیه دیگر ما این است که در مصرف آنتی بیوتیک‌ها حتما باید مقدار مصرف در هر نوبت در دوره درمان رعایت شود، با مصرف چند روز دارو ممکن است علائم بیماری بهبود پیدا کند، اما نباید دارو قطع شود و دوره درمان باید کامل شود تا از بروز مقاومت میکروبی جلوگیری شود.

رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه ۹۰ درصد موارد عفونت‌های دستگاه تنفسی ویروسی و تنها ده درصد باکتریایی است، گفت: در زمان سرماخوردگی بخور، مصرف مایعات و استراحت بهترین روش درمان است و تنها در صورت تب استفاده از استامینوفن تجویز می‌شود.

رحیمی تصریح کرد: اگر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها افزایش یابد در سطح جامعه ممکن است باکتری‌هایی ظهور کنند که به هیچ آنتی بیوتیکی پاسخ ندهند و می‌تواند مرگ افراد را در پی داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار