معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور :
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در صد وبیستمین جلسه کمیسیون ملی تعیین درجه دهیاری‌ها، مدارک مربوط به دهیاری‌های متقاضی استان کرمانشاه بررسی شد و ۵۵۹ دهیاری ارتقا درجه یافتند.
کد خبر: ۱۰۱۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶ 21 November 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، علی قربانی افزود: همه دهیاری‌های استان کرمانشاه درجه‌بندی شده‌اند و از این تعداد ۸۵ درصد از دهیاری‌ها دارای درجات یک و دو، ۱۳ درصد دارای درجات سه و چهار و دو درصد نیز داری درجه پنج و ۶ هستند.

وی درخصوص شاخص‌های درجه‌بندی دهیاری‌ها گفت: دهیاری‌های کشور بر اساس شاخص‌های درآمد، جمعیت، وسعت، مرکزیت دهستان یا بخش و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا، به درجات (۱) تا (۶) درجه‌بندی می‌شوند.

قربانی گفت: هر یک از سه شاخص نخست درجه‌بندی دهیاری‌ها، در ۱۰ طبقه دسته‌بندی و مجموع کل امتیازات کسب شده هر دهیاری، مبنای تعیین درجه اولیه آن دهیاری خواهد بود.

وی ادامه داد: پس از تعیین درجه اولیه دهیاری درصورتیکه دهیاری مربوطه مشمول بهره‌مندی از شاخص‌های «مرکزیت دهستان یا بخش» و «دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا» باشد، برای هر کدام از این شاخص‌ها یک درجه به درجه اولیه دهیاری افزوده می‌شود.

قربانی افزود: درجه‌بندی دهیاری‌های کشور با سرعت و دقت بالایی در دست انجام است و تاکنون حدود ۹۶ درصد از دهیاری‌های فعال کشور، تعیین درجه شده‌اند.

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه ساختار سازمانی دهیاری‌ها متناسب با درجه هر دهیاری ابلاغ می‌شود، استانداری‌ها فهرست دهیاری‌های واجد شرایط خود را برای تعیین و یا ارتقاء درجه بر اساس دستورالعمل ابلاغی، احصاء و به معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارسال می‌کنند.

با توجه به وجود تفاوت‌های بسیار از لحاظ جمعیت، وسعت و درآمد روستاها، درجه‌بندی دهیاری‌ها که پس از استقرار نهاد دهیاری در روستا‌ها و فعالیت آن حداقل برای مدت دو سال انجام می‌گیرد، می‌تواند نقش بسزایی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها داشته باشد و نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات را نظام بخشد.

به استناد ماده ۳ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها وزرات کشور موظف است هر دهیاری را بر اساس سه شاخص جمعیت، وسعت و درآمد از درجه یک تا شش، درجه‌بندی کند و در واقع این شاخص‌ها، در ۵ طبقه دسته‌بندی و به ترتیب از کوچک به بزرگ امتیاز دریافت خواهند کرد و مجموع کل امتیازات هر دهیاری، تعیین‌کننده درجه آن دهیاری خواهد بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار