معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: با اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار بخش‌هایی از کانال تاریخی آبرسانی مربوط به دوره ساسانی، در شهرستان قصرشیرین امسال مرمت می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۰۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹ 20 November 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «کیومرث اعظمی» اعلام کرد: کانال ساسانی قصرشیرین که از ۲ کیلومتری روستای «سیدایاز» در بخش شرقی این شهرستان شروع می‌شود طی مسیر چندین کیلومتری خود ضمن مشروب کردن بخش‌های شمالی شهر و گذر از آثار تاریخی واقع در این محدوده از خاک ایران خارج و به خاک عراق وارد می‌شود.

وی اظهار داشت: پیش از این در ۶ فصل بخش‌هایی از این کانال مرمت شد، اما بنا به دلایلی در سال‌های گذشته قسمت اولیه کانال که مورد استفاده زارعین و باغداران منطقه است، تخریب و موجب عدم آبرسانی به بخش‌های غربی آن شده بود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه افزود: با پیگیری‌های متعدد در سال مالی ۱۴۰۰ موفق به اخذ یک میلیارد ریال اعتبار شدیم که براساس شرح موافقت‌نامه در سال جاری این بخش مرمت و به آبرسانی کشاورزان منطقه کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه به زودی کار مرمت کانال ساسانی شروع می‌شود، گفت: امیدواریم با پایان مرمت این بخش از کانال ساسانی به نقش تاریخی خود در مشروب کردن باغات و زمین‌های حاشیه شرقی شهر قصرشیرین کمک کند.

به گزارش ایرنا، کانال آبرسانی ساسانی یکی از شاه‌کار‌های معماری در حوزه مهندسی آب در ایران باستان است که با یک مهندسی دقیق و کمترین امکانات در طول ۱۲ کیلومتر آب رودخانه الوند را هدایت می‌کرده است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۹۷ اثر تاریخی و طبیعی است که از این تعداد ۳۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مهمترین این آثار کانال ساسانی، آتشکده چارقاپو، عمارت خسرو، نهر شاه گدار، بان قلعه و کاروانسرای شاه عباسی که زندگی مردمان روزگار گذشته را برای مردم این شهرستان تداعی می‌کند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار