رییس کل دادگستری گلستان تکمیل و آب‌گیری سد نرماب چهل چای را مطالبه مردم منطقه دانست و گفت: این نهاد آماده هرگونه همکاری برای حل مسائل حقوقی و قضایی مربوط به تملک اراضی در حوزه این سد است.
کد خبر: ۱۰۰۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸ 27 October 2021

به گزارش تابناک گلستان، حیدر آسیابی روز چهارشنبه در بازدید از محل ساخت سد نرماب چهل چای مینودشت، از حمایت‌های قضایی و قانونی برای افزایش سرعت تکمیل ساخت این سد خبر داد و اظهارداشت: یکی از برنامه‌های دادگستری استان سرکشی از حوزه‌های قضایی و بازدید از طرح‌های عمرانی و واحدهای تولیدی نیازمند حمایت قضایی است.

وی افزود: در نشست امروز با مسوولان آب منطقه‌ای گلستان، یکی از مسائل مهم در مسیر تکمیل زودتر سد نرماب، مشکلات حقوقی و کارشناسی به ویژه در بحث تملک روستاهای در مسیر مخزن سد اعلام شد.

رییس کل دادگستری گلستان از اهالی روستاهای منطقه خواست با شرکت آب منطقه‌ای استان همکاری کنند و به طور حتم پیش بینی‌های لازم برای دادن اراضی معوض به مردم انجام شده است.

آسیابی اظهارداشت: سیل یکی از تهدیدهای بالقوه استان است و ساخت این سد می‌تواند خسارت‌ ناشی از سیلاب‌ها را در استان کاهش دهد و در تامین آب آشامیدنی مردم منطقه و زمین‌های کشاورزی اثرگذار باشد.

 عملیات ساخت سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات مورد نیاز هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۸۸ درصد رسیده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح عمرانی و زیربنایی گلستان است و ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد، علاوه بر رفع کمبود آب آشامیدنی افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان، تامین آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی و کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد گرفت.

رییس کل دادگستری گلستان در ادامه سفر به مینودشت با فعالان اقتصادی شهرک صنعتی این شهرستان دیدار کرد.

دادگستری گلستان آماده همکاری برای حل مسائل حقوقی سدنرماب است

آسیابی در این نشست از پیگیری موضوع آزادسازی اسناد مازاد واحدهای تولیدی که در رهن بانک‌ها است خبر داد و گفت: واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات، اسنادی با ارزش خیلی بیشتر از مبلغ وام به عنوان رهن به وثیقه گذاشتند که قانونی نیست.

وی ادامه داد: این اسناد باید دوباره کارشناسی و بر اساس نرخ روز ارزش‌گذاری شود و اسناد مازاد از رهن بانک‌ها خارج و به واحدهای تولیدی بازگردانده شود.

رییس کل دادگستری گلستان گفت: تاکنون سه نشست تخصصی با شورای هماهنگی بانک‌های استان برگزار شده و برای رفع چالش‌های بانکی بر سر راه تولیدکنندگان مشغول رایزنی هستیم.

آسیابی، مصوبات بازدیدهای میدانی و یا در جمع فعالان اقتصادی را اجرایی دانست و اظهارداشت: تاکنون هر موردی که مصوب شد با همکاری بانک‌ها و دستگاه‌های مربوط اجرایی شده است.

وی ادامه داد: یکی از این مصوبات تعیین تکلیف موضوع اسناد شهرک صنعتی بندرترکمن بود که در کمتر از یک هفته این مشکل که سال‌ها معطل مانده بود حل شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مینودشت  تصریح کرد: ۸۳۲ نفر در ۳۲ واحد تولیدی صنعتی فعال این شهرستان مشغول به کار هستند.

علی تجری افزود: علاوه بر واحدهای فعال، سه واحد تولیدی مینودشت با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و سه واحد به دلیل مشکلات مختلف غیرفعال هستند.

شهرستان مینودشت با بهره‌مندی از مواهب الهی و خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا و مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی با ۷۵ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار