مواضع دو پهلو ،انتشار اخبار غیر واقع و تلاش برای تصویرپردازی وارونه از اتفاقات در کنار به تصویر کشیدن ضعف اساسی در شبکه اطلاع رسانی کشور ،نه تنها فضا را برای پمپاژ اخبار ضد و نقیض از وقایع مهم را مهیا می کند،بلکه با زمینه سازی برای موج سواری شبکه های خبری غیر همسو ،بیش از پیش تصور نامحرم بودن مردم برای مسئولین را پررنگ تر خواهد کرد .
کد خبر: ۱۰۰۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰ 26 October 2021

تابناک ایلام، علی اصغر اسدی ::امروز سامانه هوشمند بنزین سراسر کشور برای ساعاتی دچار اختلال شد ،موضوعی که روند توزیع بنزین از طریق کارت هوشمند در جایگاه های سوخت را تعطیل کرد .
براساس بررسی های بعمل آمده اخلال ایجاد شده در توزیع سوخت باعث شکل گیری صف های طولانی خودرویی در مقابل جایگاههای سوخت سراسر کشور شد .

هر چند تاکنون خبرهای متناقضی از رفع مشکل ایجاد شده و عادی شدن روند توزیع سوخت مخابره می شود اما با این حال وقوع این اتفاق حاوی نکات و پندهایی است که بابد مدنظر مسئولین کشور قرار گیرد
نکته اول؛همچون دیگر رویدادهای وقوع به پیوسته در کشور ،عدم شفافیت در مواضع مسئولین دستگاههای متعدد کاملا مشهود بود

با وجود رشد روز افزون ابزارهای اطلاع رسانی و انتشار سریع اخبار وقایع و رویدادهای متعدد ،باید گفت انحصار خبررسانی شکسته شده است و باوجود گستردگی ابزارها و سهولت دسترسی مردم به واقعیات رویدادها،امکان خبرسازی و گزارش غیر واقع از رویدادها منتفی است .

در حالیکه تمامی شواهد از وقوع یک حمله سایبری در سامانه هوشمند توزیع سوخت کشور حکایت دارد ،اما متاسفانه مسئولین دستگاههای مرتبط بدون اشاره به واقعیت به وقوع پیوسته ،بنوعی تمام تلاش خود را بر کتمان واقعیت و تبیین این رویداد به گونه ای دیگر تحت عنوان اختلال فنی در سامانه توزیع سوخت متمرکز کردند .

نکته دوم ؛به هر تقدیر واقعیت ها از بروز یک حمله سایبری بر سیستم هوشمند توزیع سوخت پرده برداشته است ،غافلگیری شبکه توزیع سوخت و ایجاد اخلال چند ساعته در روند توزیع سوخت کشور ،ضعف زیر ساختهای شبکه توزیع را عیان کرد.

از اینرو این رویداد ،تجدید نظر جدی در شبکه توزیع سوخت کشور از حیث نرم افزاری و سخت افزاری را دو چندان کرده است .

نکته سوم ؛این رویداد مهم در کنار پرده برداری از شکننده بودن زیر ساخت های مهم و حیاتی کشور ،از ناکارآمد بودن شبکه پدآفند غیر عامل کشور رونمایی کرد

در حالیکه سازمان پدافند غیرعامل با وجود گستردگی شبکه اجرایی آن در کشور هر ساله برنامه های متعددی را در خصوص صیانت از زیر ساخت های حیاتی کشور عملیاتی نموده است،اما در مقاطعی بروز برخی اتفاقات و رویدادهایی که زیرساخت های حیاتی کشور نظیر قطع شبکه برق و زیر ساختهای مبتنی بر سایبر را هدف قرار می دهد بنوعی ناکار آمدی پدافند غیر عامل در صیانت از آنها را در معرض نمایش قرار می دهد .

در صورتیکه برنامه های صیانتی منبعث از پدافند غیر عامل بصورت علمی ،کاربردی ،هوشمند و هدفمند در حفاظت از زیر ساخت های حیاتی کشور بکار بسته شود ،قطعا می بایست در مواجهه با رویدادها ،کارآمدی خود را به منصه ظهور می رساند.

اما مداقه در رویدادهای بوقوع پیوسته در شبکه زیر ساختی کشور ،بیش از هرچیز دیگری شکننده بودن طرح های پدافند غیرعامل را نمایان می سازد .

از اینرو ضرورت دارد به جای تمرکز بر کمیت ها در اجرای برنامه های پدافند غیر عامل ،کیفی بودن برنامه ها و طرح های حوزه پدافند غیر عامل ملاک عمل قرار گیرند تا در مواجهه با چنین اتفاقاتی زیرساخت های حیاتی بتوانند همچنان در مدار خدمت رسانی مردم باقی بمانند .

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که تعداد رزمایش های پدافند غیر عامل بدون ملحوظ دانستن میزان تاثیر گذاری واقعی آنها در کنترل آسیب ها ،ارزش افزوده ای برای صیانت از زیر ساخت های حیاتی کشور در پی نخواهد داشت و تجدید نظر جدی در طرح های پدافند غیر عامل بعنوان امری ضروری باید در دستور کار قرار گیرد .

نکته مهمتر اینکه اطلاع رسانی دقیق ،عالمانه و‌پرهیز از اطلاع رسانی هایی غیر واقع از سوی مسئولین ، با وجود گستردگی شبکه اطلاع رسانی ها و تکثر آن و دسترسی مردم به زوایای پنهان رویدادها مکمل اقدامات کنترلی در بحران هاست که متاسفانه امروزه جای خالی  آن در کشور به شدت احساس می شود.پدیده مذموم عدم روراستی مسئولین در مواجهه با بحرانها مشکل حادیست که دامنگیر  شبکه گسترده مدیریتی کشور شده است.

مواضع دو پهلو ،انتشار اخبار غیر واقع و تلاش برای تصویرپردازی وارونه از اتفاقات در کنار به تصویر کشیدن ضعف اساسی در شبکه اطلاع رسانی کشور ،نه تنها فضا را برای پمپاژ اخبار ضد و نقیض از وقایع مهم را مهیا می کند،بلکه با زمینه سازی برای موج سواری شبکه های خبری غیر همسو ،بیش از پیش تصور نامحرم بودن مردم برای مسئولین را پررنگ تر خواهد کرد .موضوعی که به تشدید نگرانی ها در جامعه ،ترویج تشتت و ناامنی و سخت تر شدن کنترل دامنه بحران ها منجر خواهد شد./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار