رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تا زمانی که فقر، سوءتغذیه و عدم ارائه خدمات بهداشت و درمانی مناسب در دنیا وجود داشته باشد، بیماری سل هم وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۰۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶ 14 October 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، حسین بیگلری  با اشاره به روز ملی سل، اظهار داشت: با توجه به اهمیت بیماری سل یک روز جهانی مصادف با چهارم فروردین ماه و همچنین و توسط وزارت کشور روز ۲۳ مهرماه به عنوان روز ملی سل به پاس خدمات محمد زکریا برای آن اعلام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کرونا برخی از موضوعات اصلی سلامت را زیر سایه برده، روز ملی سل فرصت مناسبی برای افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی به آحاد مردم است که بیماری سل وجود دارد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: اگر فردی بیش از دو تا سه هفته علائم سرفه در کنار تب و تعریق شبانه، درد مفاصل، استخوان درد، کاهش وزن و بی اشتهایی داشت به فکر بیماری سل باشد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه بیماری سل با خدمات ارزشمند که طی سال‌های اخیر انجام شده شانس بیش از ۹۰ درصد درمانی را در کشور دارد، سل هم همچون سایر بیماری‌های عفونی قابلیت درمان دارد و از طریق لباس، غذا، حشرات منتقل نمی‌شود و راه انتقال آن تماس دراز مدت با فرد آلوده در زیر یک سقف است که تهویه مناسب ندارد.

بیگلری گفت: این بیماری یک بیماری عفونی و میکروبی است که از طریق دستگاه تنفس با سرفه و عطسه از یک فرد آلوده به افراد دیگر منتقل می‌شود، البته سریع منتقل نمی‌شود و برای انتقال نیاز به مدت زمان دارد.

وی در توضیح افراد در معرض خطر بیماری سل، خاطرنشان کرد: وقتی این باکتری وارد بدن فردی شود در صورتی که فرد سیستم ایمنی مناسبی نداشته باشد مانند افرادی که شیمی‌درمانی می‌کنند یا سوءتغذیه دارند و همچنین اچ‌آی‌وی مثبت و افرادی دیابت کنترل نشده قدرت سرایت بالایی دارد.

بیگلری اظهار داشت: باکتری سل بیشتر به اکسیژن تمایل دارد بنابراین بیشتر ریه‌ها را درگیر می‌کند، اما موارد خارج ریوی هم مانند سل استخوان سل مفاصل و سل غدد لنفاوی هم داریم که قابلیت انتقال ندارند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ بیماری سل باعث نگرانی جامعه بشری و به عنوان عامل تهدید کننده سلامت جامعه بشری بوده، اما در سال‌های اخیر قابلیت درمان خوبی داشته اگر به موقع تشخیص داده شود طی یک درمان ۶ ماهه چهار دارویی بالای ۹۰ درصد درمان می‌شود.

این مسؤول گفت: هر ساله حدود ۱۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا می‌شوند و از موارد ساله‌های قبلی حدود ۱.۵ نفر هر سال به خصوص در کشور‌های آفریقایی و کشور‌هایی که خدمات بهداشتی و درمانی کمتری در دسترس دارند فوت می‌کنند.

وی به ارتباط مستقیم بیماری سل با فقر اشاره کرد و گفت: تا زمانی که فقر، سوءتغذیه و عدم ارائه خدمات بهداشت و درمانی مناسب در دنیا وجود داشته باشد، بیماری سل هم وجود دارد.

بیگلری اشاره‌ای به بیماری سل در کشور داشت و افزود: با توجه به اقدامات و پیشرفت‌های بسیار خوب کشور در شناسایی و درمان بیماری سل، موارد این بیماری در کشور سالیانه حدود ۸ هزار نفر است که حدود ۲۰۰ مورد از آن به استان کرمانشاه اختصاص دارد، البته جزء استان‌ها با شیوع متوسط هستیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار