اسباب‌بازی‌های مناسب برای هر رده سنی را بشناسید
اسباب بازی به عنوان ابزاری مناسب در رشد کودکان، ضمن تاثیر تربیتی فراوان، تصورات کودکان را گسترش داده، توان خلاقیت آن‌ها را توسعه داده و در عین حال به کودکان تجربه زندگی کردن می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۰۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸ 11 October 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، کارشناسان علوم تربیتی اعتقاد دارند که هیچ چیز برای کودک جای اسباب بازی را نمی‌گیرد، با این حال انتخاب اسباب‌بازی مناسب موضوعی است که باید مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.
 

جهانگیر مرادی کارشناس علوم تربیتی به مناسبت هفته کودک پ با تاکید بر اینکه در انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودک باید دقت شود، گفت: اسباب بازی‌ها در شکل گیری تمایلات عاطفی و روانی کودک نقش اثرگذار داشته و چنانچه در انتخاب آن‌ها دقت و توجه کافی نشود، تمایلات کودک ناخواسته بگونه‌ای دیگر شکل می‌گیرد.

مرادی ادامه داد: خانواده‌ها باید در انتخاب اسباب بازی برای کودکان دقت لازم را داشته و حتما اسباب بازی را برای کودک خریداری کنند که مناسب سن او باشد.

این کارشناس علوم تربیتی اسباب بازی مناسب برای کودکان از بدو تولد تا یک سالگی را وسایل درخشان و رنگی دانست و گفت: اسباب بازی‌های متحرک و صدادار مثل انواع جغجغه‌ها و عروسک‌های رنگی قابل شستشو نمونه‌هایی از اسباب بازی‌های مناسب هستند.

وی یادآور شد: کودکان از بدو تولد تا سنین یک سالگی به جستجوی اطراف خود پرداخته و هرچه به دستشان برسد را در دهان می‌گذارند، لذا باید وسایل شکستنی و خطرناک در دسترس کودکان این سنین نباشند.

 وی سپس از سنین یک تا سه سالگی به عنوان دوران کنجکاوی بیش از حد کودک یاد کرد و افزود: بهترین اسباب بازی‌ها برای کودکان در این سنین کتاب‌هایی است که صفحات آن‌ها از جنس پارچه یا مقوایی محکم است. همچنین در این سنین بازی کردن کودکان با ماشین‌های بزرگ و کشیدن و هل دادن آن‌ها مناسب است.

مرادی تاکید کرد: توصیه می‌شود خانواده‌ها از خرید اسباب بازی‌های ریز و کوچک که ممکن است باعث خفگی در کودک شود، برای کودکان یک تا سه ساله صرف نظر کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه کودکان در سنین سه تا پنج سالگی به طور مرتب در حال به دست آوردن مهارت‌های جدید هستند، گفت: کودکان معمولا در این سنین بخش زیادی از وقت خود را به نقاشی کشیدن اختصاص می‌دهند، لذا خرید وسایلی مثل مداد شمعی، مدادرنگی و آبرنگ برای نقاشی و نیز خرید سرگرمی‌های فکری مثل انواع پازل‌ها و خمیر بازی برای کودکان در این سنین توصیه می‌شود.

مرادی تاکید کرد: خواندن کتاب‌های شعر و قصه و استفاده از وسایل ساده باغبانی، پزشکی و... هم برای این گروه سنی توصیه می‌شود.

این کارشناس علوم تربیتی سپس با بیان اینکه کودکان در سنین پیش دبستانی و دبستان فعال و سرشار از انرژی هستند، گفت: کودکان در این سنین با فعالیت‌هایی مثل دوچرخه سواری، فوتبال، شنا ... می‌توانند انرژی درونی خود را تخلیه کنند. ضمنا کودکان در این سنین به بازی کردن با وسایل ورزشی مثل توپ، راکت تنیس، کفش اسکیت و. علاقه زیادی نشان می‌دهند.

 وی در ادامه با تاکید بر اینکه بهترین اسباب‌بازی‌ها اسباب‌بازی‌های ارزان قیمت هستند، گفت: خرید اسباب بازی‌های گران قیمت برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌شود، چون خانواده‌ها معمولا این نوع اسباب بازی‌ها را برای بازی کردن در اختیار فرزندانشان نمی‌گذارند و همین باعث می‌شود تا بازی کردن با آن اسباب بازی برای فرزندانشان به یک آرزو تبدیل شود.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید اجازه بدهند بچه‌ها با اسباب‌بازی‌هایشان بازی کنند، ادامه داد: وقتی کودک اسباب بازی را بخواهد و نتواند با آن بازی کند دچار ناکامی و سرخوردگی می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار