تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
کارخانه قند نماد صنعت استان است و آنچه که این روزها در این خصوص گفته می شود و تصمیم گرفته می شود بیش از آنچه منطبق بر منطق اقتصادی باشد ، حاصلی از نتایج یک فرایند سیاسی ، احساسی ، حیثیتی و رسانه ای است .
کد خبر: ۱۰۰۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲ 12 October 2021
کارخانه قند ، ستاد اجرایی و هشدار آنچه توجه نمی شود ! + فیلم
این روزها تیتر بسیاری از رسانه ها و مطالب فضای مجازی مربوط به کارخانه قند یاسوج و خبرهای خوش پیرامون آن به لطف تلاش های پیگیر دستگاه قضایی برای تعیین تکلیف و ستاد اجرایی برای خرید و تلاش راه اندازی آن است .
کارخانه قند نماد صنعت استان است و آنچه که این روزها در این خصوص گفته می شود و تصمیم گرفته می شود بیش از آنچه منطبق بر منطق اقتصادی باشد ، حاصلی از نتایج یک فرایند سیاسی ، احساسی ، حیثیتی و رسانه ای است  و هر گروهی پی منافع خود (مادی یا معنوی) است .
خبر خوش ستاد اجرایی
مدیر کل ستاد اجرایی فرمان اما در کهگیلویه و بویراحمد در آئین توزیع بیش از 4 هزار بسته آموزشی اهدائی این ستاد در مناطق مختلف استان گفت : ستاد اجرایی نه تنها در بحث جهادی و حوزه‌های اجتماعی بلکه در حوزه‌های دیگر نیز فعالیت خود را ادامه می‌دهد که در بحث کارخانه قند با همکاری و رهنمودهای آیت‌الله حسینی و همکاری بسیار خوب رئیس کل دادگستری استان بحث واگذاری آن تسهیل شد.
شایان نادری گفت : با واگذاری قانونی و قطعی 51 درصد از سهام کارخانه به ستاد اجرایی کارهای مقدماتی جهت راه اندازی کارخانه توسط این ستاد آغاز گردیده و در هفته آینده فعالیت‌های راه‌اندازی آغاز می‌شود هر چند سهل انگاری‌ها در آن زیاد بوده که با مخروبه‌ای از آهن‌آلات مواجه هستیم و امیدواریم با کمک همه مسئولان استانی و با حمایت های نماینده ولی فقیه و رئیس کل دادگستری استان کارها به سرعت انجام شود.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد کارخانه قند یاسوج با جدیت دادگستری از نابود شدن نجات یافت ، گفت : این واحد سریعتر وارد مدار تولید شود.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید نصیر حسینی هم در همین آیین جشن اهداء بسته‌های حمایتی در قالب مشق احسان به تملک کارخانه قند یاسوج اشاره کرد و گفت : کارخانه قند یاسوج در واقع بلعیده شده بود و با جدیت دادگستری این کارخانه را از نابود شدن نجات داد و امیدواریم که با راه‌اندازی این کارخانه شاهد تحول در صنعت و اشتغال باشیم.
به مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد توصیه می شود این فیلم را ببینند تا با وضعیت واقعی کارخانه قند یاسوج در حال حاضر آشنا شوند .
با دیدن فیلم فوق لازم است که برخی نکات پیرامون این کارخانه شفاف بیان شود!
در مورد کلیت کارخانه قند یاسوج با پیرامون آن باید گفت ، نقطه وسوسه انگیز این کارخانه برای هر فرد پولدار یا نهادی ، املاک و خانه های آن است آن هم در یکی از بهترین نقاط شهر یاسوج ! لذا همانگونه که قبلا رخ داده ، احتمالا در آینده هم می تواند رخ دهد ، تلاش برای تبانی و فساد در بهره برداری از این امکانات به نفع شخص یا حتی نهاد است .
همانگونه که گفته شد و در فیلم هم از سخنان برخی مسئولین فنی سابق این کارخانه روشن می شود ، سرمایه گذاری برای بازگرداندن آن به چرخه تولید به معنی بنا بر یک زمین کاملا سوخته است که البته این نشان می دهد ، مالکین قبلی تلاش کرده اند با تخریب تجهیزات کارخانه به نقطه ای که بازگرداندن آن صرفه اقتصادی نداشته باشد ، عملا این مجموعه بزرگ را فقط در حد همان املاکش تعریف کنند و الان هم ستاد اجرایی باید بر روی یک زمین سوخته سرمایه گذاری کند و حتما از هم اکنون ، مسئولین محلی واقعیات را برای مسئولین کشوری به صراحت روشن کنند و سرمایه گذاری را درگیر فضای احساسی و رسانه ای نکنند.
وضعیت فضای فیزیکی کارخانه و تجهیزات آن به گونه ای است (بنابر اطلاعات بیان شده در فیلم بالا) که هزینه های بسیار سنگینی برای برگرداندن آن نیاز است و احتمالا اگر یک نشست تخصصی و منطقی پیرامون آن گرفته شود ، اقدام کنونی احساسی و بدون منطق اقتصادی عنوان می شود و شاید اگر کار تخصصی تر فارغ از امور حقوقی صورت گیرد پیشنهاداتی برای مدیریت همان هزینه ها با کارایی بهتر ارائه شود .
در خصوص کارخانه قند یاسوج باید این نکته از هم اکنون مشخص شود که دستگاه قضایی شاید توان برخورد قاطع با مالکین و یا افراد و دستگاه های کلانی که مدیریت و تملک آن را داشته اند را داشته باشد اما در زمینه مدعیان عامه مانند کارگران و یا ساکنین خانه ها یا افرادی که به نوعی در این زمینه خود را ذی حق می دانند ، برخورد قضایی چندان آسان نیست و حتما هزینه های اجتماعی ایجاد می کند ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کرد ، سهم 51 درصدی ستاد اجرایی یعنی دادن 3 نفر از هیئت مدیره به این ستاد و تصمیم گیری در خصوص وضعیت استخدام ها و مسائل دیگری که الان مشخص است یا بعدا مشخص می شود .
مواردی برای هشدار به دقت در کار برای کارخانه قند وجود دارد از جمله اینکه مسئولین قضایی ، ستاد اجرایی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، اصل و پیرامون کارخانه قند یاسوج را از فضای احساسی و حیثیتی خارج کرده و از این به بعد را به حوزه های مشورتی تخصصی واگذار کنند تا همه ابعاد آن را روشن کنند تا بهترین تصمیم گرفته شود .  (ضمنا برخی موضوعات در خصوص برخی سهامداران قبلی وجود دارد که در دراز مدت می تواند اگر موضوع کارخانه قند در فضای احساسی پیش برود باز هم حاشیه ساز باشد .)
به هر جهت مسائل کارخانه قند نباید به گونه ای باشد که به اصطلاح استخوان لای زخم بماند و بعدا ایجاد مشکل کند و یا اینکه پس از فروکش کردن مسائل حقوقی و احساسی، در حوزه اقتصادی دوباره مشکلی بر مشکلات استان بیافزاید. 
لازم به توضیح است با توجه به عملکرد خوب ستاد اجرایی در سطح استان و کشور مسئولین آن باید کاملا مواظب اقدامات و اطمینان از موفقیت در چنین مواردی باشند چرا که حداقل در استان محرومی مانند کهگیلویه  و بویراحمد ، هزینه های ستاد عمدتا هدفمند و کمک کننده به رفع محرومیت بوده و مردم در این موضوع به خصوص (کارخانه قند) هم همان توقع را دارند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار